Felnőtt tartalom

Szotyory László munkáit eddig a csendes meditációval, a szemlélődő alkotó távolságtartásával és valamiféle földi meseszerűséggel volt szokás jellemezni. Műgyűjtők, művészettörténészek, galériások, akiknek szokásuk a könnyebb kategorizálhatóság kedvéért leegyszerűsíteni a dolgokat, eddig legalábbis ilyen címkézésű dobozokba gyömöszölték be az amúgy végtelenül szemérmes mestert és munkáit.

2015. november 1., 12:28

A budapesti Karinthy Szalonban látható új, az eltelt másfél évtized termésének legjavát felvonultató kiállítása azonban egy új, sokkal összetettebb Szotyory-imázst sejtet: a rejtőzködő, de valójában mélyen erotikus képzeletvilágú festőét.

Nála minden más, mint aminek első ránézésre tűnik. A sejtelmes dzsungelekből kinövő vagy a buja vadon által épp bekebelezésre váró építményei távolról sem pusztuló romok, hanem kecses várak, magasba törő paloták, erődök. Templomai, felhőkarcolói és víztornyai inkább emlékeztetnek falloszokra, mint gondos mesterek által bőkezű megrendelők számára készített építészeti remekekre, a klasszikus katedrális gótikus ívelésű vakablakai felé tartó repülőgép bumfordi orra pedig már egyértelműen ezt sugallja. Ahogy a gyermekkor helyszíne, a kolozsvári Sétatér vízsugarat lövellő szökőkútja is. A Készülődés az ünnepre neglizsés törékeny lányalakja láthatóan nem az új fehérnemű anyagát, szabását figyeli a tükörben, sokkal inkább saját testének a legutóbbi ünnep óta történt változásait, az Indián lányokhoz pedig magyarázat sem kell. Leszbikus pár kényezteti egymást a képen, lepel nélkül, meghitt szelídséggel, szemérmetlen kíváncsisággal.

Szotyory képein nem maga az aktus jelenik meg, hanem a vágy. Felhördülni azért nem kell. Kultúrbotrány, kereszténydemokrata parlamenti kirohanás, kiátkozás nem lesz belőle, hiszen olyan tapintattal történik nála mindez, ami megmarad a bizonyosságot megelőző sejtés szintjén. Ezért, ha arra járnak, nyugodtan vigyenek magukkal gyermeket, unokát. Ők az előző este látott korhatáros tévéfilm emlékével a tarsolyukban legfeljebb jól ellesznek majd a mester két kivénhedt, bölcsességet sugárzó, emberarcú hím oroszlánját nézegetve.

(Szépek és félelmetesek. Szotyory László kiállítása a Karinthy Szalonban.)

Berkó Pál

A hazai médiatörténelemben először fordul elő, hogy a két ismert műsorvezető ugyanabban a műsorban köszönti reggel – ezúttal – a hallgatókat. Pachmann Péter ugyanis hat év után visszatér a Jazzy-re és csatlakozik a Business Class műsorvezetői gárdájához: Gundel Takács Gáborhoz, Kamasz Melindához és László Csabához.