Eget kérnek kamerával

2017. január 28., 11:59

Szerző:

A nagy budapesti filmszemlék idején kihagyhatatlan programjaim voltak a főiskolás vizsgafilmek. Szerettem ezeket a bátor, sokszor meghökkentő kísérleteket, próbáltam tetten érni a jövő nagy tehetségeit, akik közül mindig volt néhány, aki beváltotta az ígéretet.

Hasonló érzésekkel ültem be a Metropolitan Egyetem film szakosainak Cinema­scope címmel rendezett diplomavetítésére az Uránia Filmszínházba. Talán némileg a fantáziát, a szokatlan filmes megoldásokat hiányoltam a bemutatott alkotásokból, mégis reménykeltők voltak ezek a valóságos vagy fikciós történetek. A legdöbbenetesebb Czakó Adorján és Rengei Tímea Balu című filmje volt egy házaspárról: kiköltöznek egy tanyára súlyos agysérült gyermekükkel. Az anya nemcsak teljes odaadással, hanem hihetetlen szeretettel próbál javítani a magatehetetlen kisfiú állapotán, közben összefognak hasonló helyzetben lévő, de „egészséges” családokkal is egy biogazdaság létrehozására. Igazi lecke a szolidaritásról, az elfogadásról és a reményről.

Irodalmi alapanyaghoz nyúlt Zsingor Dániel a Luluval és Bozzay Balázs a Tilos és életveszélyessel. A Lulu szerzője Frank Wedekind A Föld szelleme és Pandora szelencéje című drámáiból vett ihletet. A Tilos és életveszélyesben a hatóság karantént rendel el, a területetet úgy határozzák meg, hogy azzal kettészakad egy család – mintha Mrożeknél olvastunk volna hasonlót. A sakk szerelmeseként külön érdeklődéssel néztem Jakobetz Zoltán A vándorkupa című groteszkjét: egy megszállott sakkoktató a kiskamasz csapatával mindenáron harmadszor és véglegesen el akarja nyerni a kupát, csak azt nem veszi észre, hogy a négy serdülő tanulója számára nyiladozik a világ, és az oktató erőszakosságával nemcsak elveszti őket a sakk számára, hanem maga is nevetségessé válik.

A játékfilmek közül a legjobban két olyan alkotás ragadott meg, amelyekben a ki nem mondott szavak erősebbek az elhangzottaknál. A Nélkül (Török Éva) egy apa és lánya párhuzamos élete, amely csak egy ponton fut össze: mindketten várják az anyát, aki sosem tér vissza. Gáspár Sándort még sosem láttam ennyire visszafogottnak, arcjátéka, testtartásai mesteriek. A Kikelet szintén két nagyszerű színész, Jordán Tamás és Pogány Judit jutalomjátéka. Mindketten özvegyek, a maguk szemérmes módján keresik egymással a kapcsolatot, megbékélve veszteségeikkel. Jegyezzük meg az író-rendező, Konkol Máté nevét. A YouTube-on is látható kisfilmjei (Jövésmenés, Böszörményi út) mellett már két évvel ezelőtt felhívta magára a figyelmet a Sárga csillagos kocsmák című riportfilmjével, amelyben a VII. kerületi romkocsmák vendégeit kérdezi, tudják-e, hogy ezek az épületek 1944-ben „csillagos házak”, a deportálásra szánt budapesti zsidók kényszerlakhelyei voltak. Egyéni hangja, tömörítőkészsége, az apró rezdülések iránti érzékenysége kiteljesedésre vár.

Van-e, lesz-e terük a most eget érő pályakezdőknek? Erről is szó esett a vetítések közötti keresztasztal-beszélgetésen, amelyet Kepes András, a Metropolitan Művészeti Tanácsának elnöke vezetett. A résztvevők szerint is szükség van az egyéni ötletekre, a nagy munkabírású fiatalokra a különböző tévécsatornáknál. A jelenlegi nemzedéknek sokkal több a lehetősége arra, hogy megmutassa magát, hiszen az internet, köztük az éppen említett YouTube e téren is korlátlan, és olyan nézettséget, ismertséget hozhat nekik, amelyre a tévénél aligha számíthatnának.

Tegnap 18:44

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.