Csodálatos Boccaccio

Nem ölelte keblére a hazai kritika a Taviani fivérek művét, melyet a Dekameron legújabb filmes feldolgozásaként harangoztak be a mozik. (Jogosan, hiszen az.)

2016. június 27., 11:55

Letűnt elbeszélőmódról, nagypapa mozijáról, gondolathiányról szóltak az elemzők, s persze mindenki felemlegette Pier Paolo Pasolini 1971-es klasszikusát, melyért hajdan fél napokat állt sorba az ember a Filmmúzeum előtt. Még Báron György is, aki a legmegengedőbb a recenzensek közül, könnyű, nyári szórakozásként jellemezve menti fel a mélyebb összefüggések feltárásának kötelessége alól a rendezőket.

E sorok írója nem ítél ilyen szigorúan. Megengedem, nem ez a Taviani testvérek főműve, de nagyon is végiggondolt, szerkesztett, kerek (sőt kerekített, illetve keretbe foglalt) művet kapunk, ahol a szereplők visszafogottsága épp oly tudatos, mint a múlt századi vágástechnika vagy a szándékoltan lassú elbeszélésmód és a részletező, pepecselő, minden részletre kiterjedő operatőri munka. (Simone Zampagni nevét érdemes itt megjegyezni. Az olasz filmek szerelmesei persze már korábban megjegyezték.)

Tavianiék a pusztulással (a pestissel, az öregséggel, az elmúlással) a szépséget szegezik szembe: a természeti és a humán szépséget. Ők így kívánják legyőzni a halált. Ezért van, hogy gyakran (folyton) az az érzésünk, mintha egy toscanai képeskönyvet lapozgatnánk amúgy ráérősen, belefeledkezve. Aki járt már a Firenze környéki vidéken, tudja, milyen erővel hat ott az utazóra ez a csodálatos, életigenlő szépség, Toscana szépsége. Ez is egy lehetséges Dekameron-olvasat, a Taviani fivéreké: megengedem, nem a legmegszokottabb és nem a legmodernebb.

De a megszokás vagy a modernség önmagában még nem hoz létre esztétikai értéket. A két bölcs öreg tudatosan egy ilyen öregkori Dekameront mesél el nekünk, amelyben a végső kérdések kerülnek a középpontba. Azért is lesz oly fontos a kerettörténet és azért épp azt az öt novellát dolgozzák fel (mesélik el), amelyben élet és halál, szenvedély és szenvedés kérdései kerülnek szőnyegre.

Nem csak idősebb nézőknek ajánlom.

Benjamin Appl világhírű német bariton és Villányi Dániel zongoraművész Franz Schubert Téli utazását adja elő a magyarországi deportálások 80. emlékévének kiemelt eseményén az Óbudai Zsinagógában szeptember 30-án 19 órakor. A koncert meglepetést is tartogat, hiszen Schubert kuriózumnak számító kórusművét, amelyet a 92. zsoltár héber szövegére komponált e koncert kedvéért tanulta meg Benjamin Appl.

Ady Endre és Léda kapcsolatának egyik tragédiája, hogy Léda 1907-ben halva született kislányt hozott a világra. Bár egyértelmű bizonyítéka nincs, Ady magáénak érezte a gyermeket. Néhány évvel később, már Ady halálát követően, szárnyra kapott a pletyka, hogy a költőnek van egy fia.

Sztártudósok, influenszerek és frissen megválasztott polgármesterek is összecsapnak a tizedik Brain Bar jövőfesztivál színpadán, olyan témákat vitatva meg, mint a marihuána fogyasztása vagy az eutanázia. Szeptember 26-27-én a Magyar Zene Házában 200 előadó és 120 program inspirálja az érdeklődőket arra: legyenek ők is tevékeny résztvevői a jövőjük alakításának.

Egy gúnyos dalocska vezette el őt saját zsidósága felfedezéséhez. A vallás aztán komoly szerepet játszott az életében, segítségével közelebb került önmagához és a világhoz – többek között ez derült Székely Kriszta, a budapesti Katona József Színház rendezőjéről. Réczei Tamás Dobd be magad! című műsora exkluzív módon csak a 168.hu felületén látható, ne hagyja ki!