Csak háború ne legyen

1991. július 28. Már túl voltunk a tíznapos szlovéniai háborún, amely után a legfejlettebb jugoszláv köztársaság kikiáltotta függetlenségét. Horvátországban már voltak áldozatok (Plitvice, Borovo), de Vukovár ostroma még nem kezdődött meg, Dubrovnik is sértetlenül állt. A vajdasági Karađorđevo birtokon a két hadúr, Milošević és Tuđman már felosztotta egymás között Boszniát. Innen a hírhedtté vált szállóige: Nema te više, Alija! Nem létezel többé, Alija! Vagyis Alija Izetbegović, a legkisebb hadúr, Bosznia-Hercegovina bosnyák elnöke.

2016. július 28., 09:17

Innen visszatekintve a délszláv háborúk háborúja, a boszniai elkerülhetetlen volt. Akkoriban azonban ezt még nem fogtuk fel. Azon a nyáron Végel Lászlóval Újvidékről Szarajevóba utaztunk, hogy a Zetra olimpiai sportcsarnokban részt vegyünk a Helsinki Polgárok Parlamentjének tanácskozásán, amelyre a szétesőben levő ország minden részéből érkeztek „delegáltak”. Hogy ebből a békekezdeményezésből (is) mi lett, sajnos, tudjuk.

Hasonlóan gondolkodtak a szarajevói zenészek is. „Megéreztük a közeledő veszélyt. Mi, zenészek apolitikusak és naivak vagyunk. De tennünk kellett valamit. Stúdiómban vettük fel a legnevesebb zenekarok lemezeit, amelyeken legalább egy dal háborúellenes volt, azzal az üzenettel, hogy csak háború ne legyen” – emlékezik Brano Likić, a háború előtti (a volt jugoszlávok számára ez az időmeghatározás) Rezonansa együttes vezetője, a békekoncert egyik szervezője. Ekkor született meg az a szerelemről szóló dal is, amelyet a Zetra csarnokban azon a nevezetes napon az összes fellépő zenész együtt énekelt. „Próbáinkon rendszeresen részt vett Milan Trivić újságíró, aki a Yutelnél dolgozott. Őt beszéltük rá, hogy szervezzen egy koncertet.”

A Yutel (a jugoszláv televízió angol nevének rövidítése) furcsa képződmény volt, mint sok minden más a kilencvenes évek elején. Az 1990-ben még létező szövetségi kormány (miniszterelnök: Ante Marković) finanszírozta a két évig működő összjugoszláv híradót, amelyet Szarajevóból sugároztak. A szerkesztőséget minden idők talán legismertebb jugoszláv televíziós újságírója, a horvát származású Goran Milić vezette. Később az utódállamokban ez a „jugoszláv elhajlás”, mármint a Yutelben való szerepvállalás halálos bűnnek számított. Milićnek emiatt soha nem bocsátott meg Tuđman, a horvát elnök: a spanyolul és angolul is anyanyelvi szinten beszélő tévés fontos beosztást nem kaphatott a független Horvátországban. Manapság az Al Jazeera délszláv osztályának a vezetője. Mondani sem kell: Szarajevóban. A Yutel adása 1992-ben szakadt meg, amikor a boszniai szerbek a környező hegyekből szétlőtték az épületet, ahonnan sugároztak. Cenzúra délszláv módra.

Nem a Yutel volt az egyetlen médiavállalkozás, amely a pártatlan, háborús uszításmentes tájékoztatást tűzte ki célul a háború kellős közepén. A másik ilyen, igaz, csak pár hónaposra sikerült próbálkozás a Radio Brod, azaz a Hajó Rádió volt. Főleg francia támogatással egy csapat „jugoszláv” újságíró egy, az Adriai-tengeren cirkáló hajóról sugározta adásait: híreket és sajtószemléket függetlennek számító forrásokból. Az olaszországi Bari közelében ringatóztak, mert fennállt annak a veszélye, hogy valamelyik háborúzó fél kilövi a mozgó hírforrást.

A legkomolyabb, háborús propagandát ellensúlyozó vállalkozás az amerikai finanszírozású Szabad Európa Rádióhoz kötődik, amely 1994 január végén megalakította a délszláv osztályát, hét, a hajdani Jugoszlávia minden részéből érkező újságíróval (köztük e sorok írója is ott volt). A mai napig is működő szerkesztőség a szerbhorvát mellett macedónul és albánul is sugároz műsort.

De vissza a koncerthez! A szarajevói szervezők tudták, hogy a Yutelnél van hajlandóság, és ami még fontosabb, pénz a lebonyolításhoz.

Milić és nem kevésbé neves belgrádi kolléganője, Gordana Suša elvállalta a műsorvezetést is. Aznap egész nap esett. Ennek ellenére húszezren tolongtak és énekeltek, táncoltak a sportcsarnokban és még ötvenezren az épület előtt.

„Azt kérdezték tőlünk, van-e értelme énekelni és táncolni, amíg lövöldözés van, háború van, áldozatok vannak. Mit gondolnak, ki itt a normális? Azok, akik háborúznak vagy azok, akik énekelnek? Ők hagyják abba a háborúzást, de mi soha nem teszünk le arról, hogy emberként éljünk.” Ez volt a bevezető szövege Goran Milićnek.

A koncertet a boszniai és a macedón állami televízió élőben közvetítette. Szerbiában csak az akkor még független Studio B mert vállalkozni erre a „hazafiatlan” feladatra. Horvátországban ez szóba sem jöhetett.

A fellépők között a legnagyobb jugoszláv sztárok voltak. Legtöbben Szarajevóból, de azt is tudni kell, hogy a hetvenes évektől a bosnyák főváros a popzene Mekkája volt. Innen származott a talán minden idők leghíresebb jugoszláv együttese, a Bijelo dugme, azaz Fehér gomb, amelynek vezetője, Goran Bregović akkor már egyedül lépett fel. A boszniai háború kitörése után a vegyes nemzetiségű családból származó Bregović elhagyta Szarajevót, és Belgrádba költözött, amit polgártársai nemigen bocsátottak meg neki. Igaz, nem tartják árulónak, ellentétben a bosnyák nemzetiségű, szintén szarajevói származású világhírű filmrendezővel, a vallást és nevet változtató Emir (Nemanja) Kusturicával, aki azóta is a legkeményebb szerb nacionalisták táborához tartozik.

A koncerten fellépett az örökifjú Indeksi együttes is, amelynek énekese a már megboldogult, horvát nemzetiségű Davorin Popović, Szarajevó emblematikus figurája volt. Ő volt az Énekes a városban. Így, nagybetűvel.

Vagy a belgrádi Bajaga (Momčilo Bajagić), aki az egyik legnépszerűbb szerb énekes-dalszerző. Az én barátaim (Moji su drugovi) című dala a szerb újkori diaszpóra himnusza (kb. kétszázezren vándoroltak ki, főleg fiatalok, Szerbiából a délszláv háborúk idején).

A Zetra sportcsarnok sorsa is jelképes. 1977-ben két fiatal építész, Dušan Džapa és Lidumil Alikalfić pályázatot nyert Szarajevó egyik központi részének beépítésére. A Zelena transverzala (Zöld átló) elnevezést adták munkájuknak (ennek a könnyebben megjegyezhető rövidítése a Zetra), és az elképzelés lényege az volt, hogy valamelyest enyhítsenek Szarajevó túlságosan megnyújtott alakján, méghozzá egy átlósan beépített zöldövezettel.

Időközben Szarajevó elnyerte az 1984-es téli olimpiai játékok rendezésének jogát, nosza, ki kellett bővíteni a Zetra terveit is. Itt tartották azután a megnyitó ünnepséget és itt nyerte első aranyérmét Katarina Witt is.

A békekoncert után kilenc hónappal a szerb fegyveresek gyújtógránátokkal bombázták a sportcsarnokot. A helyszínre siető tűzoltókat is lőtték, ezáltal a lángok zavartalanul végezhették dolgukat. A Zetra-sztori azonban itt még nem ért véget. A szarajevóiak az ostrom alatt ide temették halottjaikat.

A sportcsarnokot 1999-ben újították fel.

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.