Cecilia Bartoli Salzburgban

Színesebb, szélesebb spektrumú lesz 2012-től a a Salzburgi Pünkösdi Játékok. Cecilia Bartoli a garancia erre: ő veszi át Riccardo Mutitól a csaknem 40 éves zenei rendezvény művészeti vezetését.

2010. október 1., 05:32

Vajon mi késztet egy sikeres, világszerte elismert és keresett énekesnőt egy ilyen nyilvánvalóan kellemetlen adminisztratív kötelezettségekkel is együtt járó megbízatás elfogadására? Megtiszteltetés és kiváltság a feladat – mondta a mezzoszoprán, aki természetesen nem csak művészeti vezetőként, hanem énekesként is közreműködik majd a fesztiválon. Pereira ennél bővebben magyarázta, miért gondolt éppen Bartolira: olyan énekesnőként ismeri, aki tele van ötletekkel, igen kreatív és ezért alkalmas arra, hogy élettel töltse meg a fesztivált, és elmélyítse nemzetközi kisugárzását – nyilatkozta.

A Pünkösdi Fesztivált – Pünkösdi Koncertek elnevezéssel – Herbert von Karajan hívta életre 1973 -ban, arra számítva, hogy az akkor már évek óta sikeres (szintén általa alapított) Húsvéti Fesztivál közönsége szívesen visszatér majd Mozart városába újabb zenei élmény reményében. Hogy Salzburgban nem elég a Nyári Játékok, azt már az utóbbi egyik alapítója, Hugo von Hofmannstahl is hangoztatta.

A Pünkösdi Koncertek elnevezéstől Salzburg 1997-ben vett búcsút – azóta e néven Baden- Badenben vette át a hangversenysorozatot. Salzburg azonban magától a rendezvénytől nem vált meg, csak átkeresztelte: 1998 óta a Salzburgi Pünkösdi Ünnepi Játékok elnevezéssel várja az érdeklődőket. 2007-ben nagy változás történt: Ricardo Muti az osztrák és a nápolyi kultúra hagyományosan gazdag kapcsolatira utalva új szlogent talált – „Salzburg goes Napoli”. Elsősorban nápolyi barokk és korai klasszicista művek kerültek a műsorba. A nyitó opera és a záró oratórium között különleges hangversenyekkel csábították a közönséget.

Sikerrel: az idei kihasználtsággal a rendezők például igen elégedettek. A hét rendezvényre összesen hétezer háromszázan váltottak jegyet, huszonhat országból érkeztek vendégek. Most először szólították meg a fiatalokat, akiknek mérsékelt árú jegyeket adtak ki. Az opera előadások főpróbáira pedig salzburgi iskolásokat hívtak meg.

A 2012-től három évre hivatalba lépő új intendánsról szóló bejelentéssel egyidejűleg Pereira elárult részleteket arról is, hogyan alakítanák át a fesztivált. Először is cáfolta azt a hírt, hogy kifejezetten barokk zenei eseménnyé tennék. Igaz, Bartoli jelezte, hogy 2012-ben Händel "Giulio Cesare" című művével indul a fesztivál, de később kevésbé lesz hangsúlyos a barokk. Pereira hozzátette, hogy szélesebb spektrumra törekednek. A legnagyobb újítás pedig, hogy a külön a fesztiválra készülő operaprodukciót pünkösdkor kétszer adják, és a Nyári Játékokon megismétlik, ugyanazzal a szereposztással. Minden egyéb megoldás energiapazarlás lenne – mondta Pereira.

Bartoli a Händel műben is énekel (Kleopátrát), de más előadások sem kívánnak lemondani a nagyszerű énekesnő közreműködéséről. Bár Riccardo Muti művészeti igazgatóként a 2011 -es fesztivál után távozik, karmesterként természetesen visszatér majd Salzburgba, pünkösdkor és nyáron egyaránt – ígéri Pereira.

További cikkeket olvashat Ausztriáról a

Szervusz Ausztriahonlapon