Cecilia Bartoli Salzburgban
Színesebb, szélesebb spektrumú lesz 2012-től a a Salzburgi Pünkösdi Játékok. Cecilia Bartoli a garancia erre: ő veszi át Riccardo Mutitól a csaknem 40 éves zenei rendezvény művészeti vezetését.
Vajon mi késztet egy sikeres, világszerte elismert és keresett énekesnőt egy ilyen nyilvánvalóan kellemetlen adminisztratív kötelezettségekkel is együtt járó megbízatás elfogadására? Megtiszteltetés és kiváltság a feladat – mondta a mezzoszoprán, aki természetesen nem csak művészeti vezetőként, hanem énekesként is közreműködik majd a fesztiválon. Pereira ennél bővebben magyarázta, miért gondolt éppen Bartolira: olyan énekesnőként ismeri, aki tele van ötletekkel, igen kreatív és ezért alkalmas arra, hogy élettel töltse meg a fesztivált, és elmélyítse nemzetközi kisugárzását – nyilatkozta.
A Pünkösdi Fesztivált – Pünkösdi Koncertek elnevezéssel – Herbert von Karajan hívta életre 1973 -ban, arra számítva, hogy az akkor már évek óta sikeres (szintén általa alapított) Húsvéti Fesztivál közönsége szívesen visszatér majd Mozart városába újabb zenei élmény reményében. Hogy Salzburgban nem elég a Nyári Játékok, azt már az utóbbi egyik alapítója, Hugo von Hofmannstahl is hangoztatta.
A Pünkösdi Koncertek elnevezéstől Salzburg 1997-ben vett búcsút – azóta e néven Baden- Badenben vette át a hangversenysorozatot. Salzburg azonban magától a rendezvénytől nem vált meg, csak átkeresztelte: 1998 óta a Salzburgi Pünkösdi Ünnepi Játékok elnevezéssel várja az érdeklődőket. 2007-ben nagy változás történt: Ricardo Muti az osztrák és a nápolyi kultúra hagyományosan gazdag kapcsolatira utalva új szlogent talált – „Salzburg goes Napoli”. Elsősorban nápolyi barokk és korai klasszicista művek kerültek a műsorba. A nyitó opera és a záró oratórium között különleges hangversenyekkel csábították a közönséget.
Sikerrel: az idei kihasználtsággal a rendezők például igen elégedettek. A hét rendezvényre összesen hétezer háromszázan váltottak jegyet, huszonhat országból érkeztek vendégek. Most először szólították meg a fiatalokat, akiknek mérsékelt árú jegyeket adtak ki. Az opera előadások főpróbáira pedig salzburgi iskolásokat hívtak meg.
A 2012-től három évre hivatalba lépő új intendánsról szóló bejelentéssel egyidejűleg Pereira elárult részleteket arról is, hogyan alakítanák át a fesztivált. Először is cáfolta azt a hírt, hogy kifejezetten barokk zenei eseménnyé tennék. Igaz, Bartoli jelezte, hogy 2012-ben Händel "Giulio Cesare" című művével indul a fesztivál, de később kevésbé lesz hangsúlyos a barokk. Pereira hozzátette, hogy szélesebb spektrumra törekednek. A legnagyobb újítás pedig, hogy a külön a fesztiválra készülő operaprodukciót pünkösdkor kétszer adják, és a Nyári Játékokon megismétlik, ugyanazzal a szereposztással. Minden egyéb megoldás energiapazarlás lenne – mondta Pereira.
Bartoli a Händel műben is énekel (Kleopátrát), de más előadások sem kívánnak lemondani a nagyszerű énekesnő közreműködéséről. Bár Riccardo Muti művészeti igazgatóként a 2011 -es fesztivál után távozik, karmesterként természetesen visszatér majd Salzburgba, pünkösdkor és nyáron egyaránt – ígéri Pereira.
További cikkeket olvashat Ausztriáról a
Szervusz Ausztriahonlapon