Az első pillanattól kezdve megakasztja az ember lélegzetét

Az idei Arany Medve-díj komoly várományosaként emlegetik a németországi napilapok Fliegauf Bence magyarországi romagyilkosságokat feldolgozó Csak a szél című filmjét.

2012. február 17., 17:14

Egyvalamiben közösek a németországi sajtó reakciói: mindegyik szuperlatívuszokban beszél a filmről, mert elkerüli a közhelyeket, nem szépít, és tele van feszültséggel. Egyedül a magyar kormány propagandaszagú szórólapjai nem tetszettek a kinti újságíróknak.

Bár az összesített értékelésekben végül nem tudta lenyomni a filmfesztivál óta vezető német Barbara című filmet, a német sajtó imádja a Berlinale egyetlen magyar versenyfilmjét - írja az

origo. Egyenesen az Arany Medvét ítélné oda a Csak a szél-nek a Berliner Zeitung, ami Berlinale-kiadásának főoldalán, háromnegyed oldalas cikkben méltatja a filmet. "Micsoda film! Az első pillanattól kezdve megakasztja az ember lélegzetét, nem tud visszadőlni, nem tud félrepillantani" - írja a cikk szerzője. Végig lelkes hangnemben fogalmaz, cikkének végén egyenesen kivételes rendezőnek hívja Fliegaufot, aki a "Csak a szél-lel a nézőben csak a legnagyobb csodálatot váltja ki művészete iránt".

Jóllehet a két legnagyobb berlini napilap felkért filmértékelői közepes vagy annál valamivel valamivel jobb pontokat adtak a Csak a szél-nek, az egyedi kritikák a mennyekbe magasztalják az egyetlen magyar versenyfilmet a Berlinale programjában.

A Frankfurter Allgeimeine Zeitung egy hosszabb cikk végén beszél a filmről - ebbe a rövid szakaszba az is belefér, hogy szétszpojlerezze -, mindenesetre "jó esélyeket" lát az Arany Medvére.

Nehéz felvázolni, az egyetlen elégedetlenkedő Süddeutsche Zeitung kritikus mondatait anélkül, hogy eláruljuk a film végét. A lényeg, hogy a cikk írója szerint egészen az utolsó percig "majdnemhogy tökéletes a film", viszont a befejezéssel nagyon elégedetlen. "Mindenképpen pedagógiai sokkeszközökhöz kell nyúlni, amikor valaki a magyarországi kulturharc kellős közepén áll?" - teszi fel a kérdést a szerző.

Kifejezetten a film vége tetszik viszont a Tagesspiegel szerzőjének: "A legszuperebb a vége. Előtte kétszer is azt hiszi már az ember, hogy vége, de a tragédia végén egy katartikus meglepetés áll".