Avatar

Illik picit fintorogni a cirkuszon: mi az, hogy röpködő sárkányok, tüzet okádó robotok, osztott DNS, ember és technika egybeépítése, kettéhasított tudatú emberek, bolygógyarmatosítás meg efféle. Hát nincs a lelkünkben elég katasztrófa? Nekünk, magunknak? Kell még a világ(z)űrt is a nyakunkba vennünk? Ahelyett, hogy vidéki patikusnék lelki rezdüléseit boncolnánk, vagy veronai szerelmesek letargiájába süppednénk?

2010. január 9., 13:09

Sejthetik az első mondatból: ezúttal nem a művészetet fogom hiányolni a vászonról, hiszen élmény, tehetség van ezerféle. Itt a történet (ami másodlagos) mellett a fantázia és a technika csodálatos együttműködése és az ennek révén létrejövő látvány ragad meg – három dimenzióban. Ez a szürrealizmusban fogant, plusz a Jurassic Park, az Apokalipszis most, a Tarzan-mozik (és mások) után az animációs filmekből megújuló látványvilág lenyűgöz. A sosem látott terek horrorja, a növényi energiarendszerek hálója, az égig érő fák, az ősök látható-libegő szellemei, az emberarcú ölőgépek, a mindkét oldali „áruló” tengerészgyalogos kettős élete, s főképp – ismétlem – a három dimenzió.

Amikor a vonat érkezését filmszalagra rögzítette a Lumie `re-kamera, ugyan ki sejdíthette volna akkor, egyidejűleg, hogy ezzel a lépéssel kezdődött az a mozitörténet, amelynek során ott forgat majd Chaplin, Hitchcock, Fellini, Bergman, Bunuel, Menzel és mások. Vagyis hát a filmművészet története egy művészeten kívüli mozzanattal kezdődött. A technika és a fantázia frigyéből. Kell-e több?

Természetesen nem szándékom valamiféle új moziművészet megjelenését bejelenteni. De tessék komolyan venni azt, ami most itt elkezdődőben van! A fikció szupervilága, az ősi mesék számítógépes újraköltése, -töltése, a tudásunk és képességeink megsokszorozása, a sosem látottnak a természetesként kezelése kitágítja fantáziánkat, új terekbe helyez, új időkben mozgat. Átír bennünket. Ma még tán „cirkuszilag”, de ki tudja, mire lesz képes majd? Holnap.

(Írta és rendezte James Cameron.)

Történelmi időutazásra hívjuk mindazokat, akik hisznek a zene világformáló erejében. Augusztus 21-én, Budapesten a Budai Vár – Szentháromság térnél olyan este bontakozik ki, ahol nem márványból vagy bronzból, hanem hangjegyekből és érzelmekből épül emlékmű. Egy este, ahol a múlt emlékei és a jelen dallamai egyetlen lélegzetbe olvadnak össze, és minden hang, minden akkord a szabadság iránti örök, olthatatlan vágyat zengi – egyszerre emlékezve és a jövőbe mutatva, ahol a zene válik a közös üggyé. Egy teljes zenei életpálya emelkedik diadalívként a közönség elé. A világhírű zeneszerző, szövegíró, producer és előadóművész, Leslie Mandoki visszatér Budapestre legendás formációjával, a Mandoki Soulmates-szel, hogy közösen írják tovább a szabadság zenéjének történetét. Az est méltó jelmondata: 50 év szabadságvágy, mely Leslie életútjának hitvallása.