Amerikai mesterlövész
Hogy mivel kezdődött? Vajon a déli cowboyromantika hagyományaival-e, vagy a puritán papa őrző-védő pedagógiájának hatására, vagy a Világkereskedelmi Központot ért terrortámadás több ezer áldozatának elhamvadását látva? – mérlegelés kérdése. És az ítélet megszabja az értékválasztást.
Hős és világnézet egybeforr ebben a texasi–iraki történetben. Chris Kyle, a tetőről tüzelő legenda bajtársainak, a bőrnyakúaknak védelmében teríti le az ellenségeket. A szembenállók szempontjainak arányos figyelembevételét hiába is reklamáljuk, ez egy Amerika-párti film. Megjelenik tán majd egyszer az arab, moszlim szempont is a maga bonyolultságában, amint az IS fekete zászlós mészárosaiból drámaképes kedvesnővérek lesznek, méltányolható tettekkel.
A veterán: hős és gyilkos. A trauma utáni stressz miatt bármire képes. Vagy éppenséggel képtelen. Alkalmazkodási zavarát okozhatja az előző időszak maximális alkalmazkodási kényszere, csökkent terhelhetőségét a folyamatos élet-halál helyzet, a kötelesség és szolidaritás súlyának feltételek nélküli vállalása.
A mesterlövész: magányos harcos akkor is, ha csapatban küzd. Minden döntést neki kell meghoznia: meghúzza-e a ravaszt, vagy sem. Minden mozdulat előtt/mögött ott a dilemma, a felelősség, a lelkiismeret. Hogy ezt egy 160 igazolt találattal elismert amerikai tengerészgyalogos hogyan éli meg, hány élet és hány halál forog benne, azt mondja el a film, amelyet hat kategóriában nomináltak Oscarra.
Ebben az évben a legjobb film, a legjobb rendezés, a legjobb eredeti forgatókönyv, a legjobb operatőri munka díját a Birdman nyerte. Az erős mezőnyben az Amerikai mesterlövész csupán egy technikai jellegű díjat szedett le, a legjobb hangvágásét.
(Rendezte: Clint Eastwood, címszerepben Bradley Cooper.)
Bölcs István