Amadeus
Ha nyár, akkor új Orlai-produkció. Ha nyár és új Orlai-produkció, akkor valami újra hasznosított egykori filmvilágsiker, amivel aztán lehet szörfölni a szabad tereken. Az Amadeus esetében ez lényegében meg is történt, a szabadtéri előadások után augusztus végétől ismét a Belvárosi Színházban látható majd a darab.
Peter Shaffer színműve, illetve főleg az abból készült film nimbusza ma is óriási, Milos Forman és csapata be is söpört érte vagy nyolc Oscart 1985-ben. Akkor drámaian megrendítőnek találtuk a tehetséges és ambiciózus udvari zenész, Salieri emberi és alkotói válságát a zseniális pályatárs, Mozart árnyékában. A két zenész rivalizálása persze csak legenda. Valójában Salieri, aki igen jó nevű, elismert zeneszerző és tanár volt (Beethoven, Schubert és Liszt is a tanítványai közé tartozott), azon kevesek egyike volt, akik el- és felismerték Mozart kivételes tehetségét. Csodálata a nála hat évvel fiatalabb pályatárs iránt még fel-feltoluló irigységét is elnyomta. Kulka János Salierije is inkább rezignált, mint tragikus figura. Nem játssza el azt a drámát, ami talán benne sincs ebben a darabban. Az ő mezítlábas, derék Salierije csak egy peches ember, aki szerencsétlenségére zeneszerzőként éppen Mozart kortársának született.
Szikszai Rémusz rendező Mozart egyéniségére, zenéjének újszerűségére helyezi a hangsúlyt, megmutatva, miként emeli be Mozart a hétköznapi életet, a borbélyokat és szobalányokat az operába. Keresztes Tamás összetett figurát játszik el, egy kellemetlen, összeférhetetlen, szalonképtelen, idegesítően vihorászó pojácát, egyben zseniális zeneszerzőt, aki még a családi perpatvarokból is képes káprázatos zenét alkotni. A mozarti zene ott, a színpadon, a fülünk hallatára születik meg, és Murányi Márta figyelemre méltó hangján élőben meg is szólal.
Ez az Amadeus így szórakozás a javából, ami Kiss Julcsi szenzációs jelmezeinek és maszkjainak is köszönhető. Mint ahogy a többi szereplőnek, Egri Mártának, Lovas Rozinak, valamint Kaszás Gergőnek és Tamási Zoltánnak is. Szikszai Rémusz rendező egyik nagy érdeme Fodor Tamásnak mint színésznek az újrafelfedezése, aki ebben a produkcióban Mozart apjának szerepében remekel.
Ferencz Zsuzsa