A szerethető migránstörténet – Vranik Roland az integráció útvesztőiről

Letelepedett afrikai bevándorló az állampolgárságért küzd, közben névházasságot ígér egy iráni menekült lánynak, csakhogy időközben egymásba szeretnek azzal a magyar asszonnyal, Máriával, aki őt az állampolgári vizsgára készíti fel. Ez a különös háromszög áll Vranik Roland Az állampolgár című filmjének középpontjában, amely sajátos szemszögből vizsgálja a migrációt. A rendezővel a január 26-i országos bemutató előtt beszélgettünk.

2017. január 27., 20:03

Szerző:

– Eredetileg olyan filmet tervezett, amely a magyarok rasszista, idegeneket elutasító magatartásáról szólt volna. Aztán megváltozott a történet. Átformálta véleményét a személyes tapasztalat?

– A migránsokról valójában nagyon keveset tudunk, jószerével csak azt, amit a médiában hallunk-látunk. De van számos egyesület, fórum, alapítvány, amely velük foglalkozik. Találkoztunk pszichiáterekkel, szociológusokkal, különböző önkéntesekkel, és ekkor fejeltünk bele először a valóságba, amely nagyon messze áll a „szokásos” sztereotípiáktól, miszerint „a feketéket verik a szkinhedek”. Aztán elkezdtünk beszélgetni a menekültekkel, és romba döntötték a prekoncepciómat, mert melegszívű, befogadó országnak tartják Magyarországot, jól érzik magukat nálunk, csak nagyon nehéz itt életben maradniuk, de ennek egzisztenciális okai vannak.

– Már első filmjében, a Fekete kefében érződött az abszurd iránti vonzalma. És persze annak is megvan a maga abszurditása, amikor az afrikai Wilson a vizsgabizottság előtt a Szózatot idézi, majd a honfoglalásról szólván azt mondja: letelepedtünk. Miért akar a már jó ideje itt élő, munkahelyén megbecsült férfi mindenáron magyar állampolgár lenni?

– Több okból is. Egyrészt a menekülteknek szükségük van új kötődésekre. Ha már megszűnt a hazám, leégett a városom és egy ember sem él azok közül, akit ismertem, legyen valami identitásom. De a másik ok a fontosabb: ha egy menekült állampolgárságot szerez, szabadon utazhat a világban, egyszerűbben juthat át minden bürokratikus akadályon Európában, de tán még az Egyesült Államokban is könnyebben kaphat munkát. Ráadásul egyes állásokat eleve állampolgársághoz kötnek.

Fotó: Kovalovszky Dániel

– A férfi találkozása Máriával egyben kultúrák, gondolkodásmódok találkozása is. Például Wilson nem érti, hogy mitől voltak civilizáltabbak a magyarok, akik ugyanúgy legyilkolták ellenségeiket, mint az afrikai törzsek.

– Szent István is megfogalmazta: be kell fogadni az idegeneket, mert csak a sokszínű nemzet erős és egészséges. Ő már akkor tudta, hogy szükség van a vérfrissítésre. Ha az évszázadokon át tartó természetes keveredés elmarad, belterjes és életképtelen lesz a világunk. Nem is maradtunk volna fenn. Másrészt csak akkor lehetünk toleránsak másokkal, ha képesek vagyunk önmagunkat kívülről nézni. Nagy baj, ha a történelmünket szent és sérthetetlen, megbonthatatlan egységnek gondoljuk. Kicsi ország vagyunk, a világ nagy része nem is tud rólunk, történelmünk során gyakran voltunk nagyon nehéz helyzetben és sok rossz döntést is hoztunk. A külföldi nyilván mást lát a történelmünkből, mint mi. Ahogyan mi is másképp látjuk az angol történelmet, mint a manchesteriek, akik büszkék a történelmükre, miközben más nézőpontból szemlélve az látszik: ők gyilkolták le fél Skóciát.

– Hogyan élte meg szerepét a már régóta itt élő Cake-Baly Marcelo, Wilson alakítója és Arghavan Shekari, azaz Shirin, aki eredetileg tanulni jött Magyarországra?

– Kezdettől fogva igyekeztünk a forgatókönyvet folyamatosan a valóság felé húzni: úgy alakítottuk, ahogyan ők megtapasztalták a menekültproblémát. Amit az agyuk, a szívük diktált. Nagyon messziről indultunk el. A perzsa lányt például burkában járó alaknak képzeltük el, aki szexuális bűnözés áldozatává válik, de Cake-Baly Marcelo figyelmeztetett minket arra, hogy ez a megközelítés túlságosan szélsőséges lenne. Szükségünk is volt erre a kontrollra. De nélkülözhetetlen volt a Máriát játszó Máhr Ágnes is, aki kapott egy afrikai közgazdászt és egy perzsa óvónőt, akik még sosem láttak kamerát.

– Mária nem csak tanár: a családjához való viszonyán keresztül egy Magyarországon sajnos eléggé jellemző női modellt mutat be.

– Ez valóban egyfajta kitekintés a magyar háziasszonyok sorsára. Mária nemzedékében rengetegen vannak, akiket úgy tartanak számon, mintha a főzés, mosás, takarítás lenne a dolguk egész életükben. De ebből a vákuumból is van kitörési lehetőség – ennek egy extrém módját választottuk.

– Az asszony férje és fiai megverik Wilsont, de nem rasszista indíttatásból, hanem azért, mert elvette tőlük a „házi rabszolgát”.

– Ezek a helyzetek összetetten jelentkezhetnek az ilyen típusú férfiak fejében. Lehet benne féltékenység, akár rassziz­­mus, de a lényeg valóban a „házi rabszolga” elvétele. Persze sokaknak mélyen az agyába ivódott, hogy nagyanyáink még azt mondták: mossuk meg a banánt, mert a négerek megfogdosták Afrikában. De napjainkban már annyira velünk élnek együtt, hogy nem az a fő kérdés, milyen a bőrszínük.

– Az elmúlt évszázadban sokszor fordult elő, hogy egy-egy náció tagjai tömegesen menekültek Magyarországra: a második világháború elején a lengyelek, a negyvenes évek végén a görögök, akik két falut is kaptak, a hetvenes években a chi­­leiek. Ők mindannyian állami jóváhagyással jöttek az országba. Most viszont a média igencsak ellenséges hangulatot kelt. Nemrégiben jelent meg egy brit tanulmány: a gyűlöletkeltő propaganda tíz százalékkal növelte az 1994-es ruandai vérengzések áldozatainak számát.

– A gyűlöletkeltés valóban nagyon veszélyes, de a kilencvenes évek Ruan­­dája és a mostani helyzet nem hasonlítható össze. Ma már az interneten nagy nyilvánosságot kap a másik oldal is. És úgy gondolom, ha ezek az államilag felbőszített emberek valóban találkoznának menekültekkel – mondjuk megjelenne az udvarukon egy többgyermekes család összefagyva –, ők lennének az elsők, akik kinyitnák az ajtajukat. Amikor ezrével érkeztek a pályaudvarokra a menekültek, a ma­­gya­rok sorban álltak a szatyraikkal, hordták nekik az élelmet, azonnal megjelent az összes szeretetszolgálat. A segítségnyújtás alapvető emberi kész­­tetés. Ezért is kell folyamatosan kommunikálni minden fórumon, hogy mi a valóság, hogy a menekültek is emberek. Nem egy „felület”, nem egy nagy fekete sereg a határokon. De azt sem lehet elvárni az 500 milliós, szigorú törvények és szabályok mentén működő Európai Uniótól, hogy mindenkit beengedjen. És az is igaz: skizoid gyilkosok a menekültek vallásának nevében követnek el rémtetteket, vagyis meg kell értenünk a befogadó társadalmak félelmeit is. A migránsellenes kampány a legősibb félelmekre épít a legolcsóbb módon. Nizzában nem is alaptalanok a félelmek, ott legszívesebben mindenkit ütnének, aki sötét hajú és bajuszos. Nehéz és összetett kérdések ezek, éppen ezért a baloldalnak nagy a felelőssége abban, hogy kijelölje a helyes irányt. A szélsőségeket veszélyes hergelni: pil­­lanatok alatt megtalálják a bűnbakokat. És akkor visszatérnek a húszas évek.

Fotó: Kiss Nelly

– Az állampolgár utolsó szava: „magyar”. Így nevezi Wilsont az őt Bécsbe szállító török munkaközvetítő. Az afrikai férfi elérte célját, még sincs maradása.

– Ebben a befejezésben benne van az integráció kiúttalansága is. Szinte lehetetlen küldetés ideköltöztetni egy közép-afrikai faluból származó menekültet, aki körül megszűnt minden. Mindezt januárban, mínusz 18 fokban. Ők maguk is tudják, hogy a beilleszkedés soha nem fog sikerülni, de életben kell maradni. Ha itt nem megy, akkor jön Ausztria. Aztán továbblép Frankfurtba, a Mercedes-gyárba, onnan egy idő után kirúgják, és következik London. A legtöbben így élik az életüket, nagyon kevésnek sikerül gyökeret vernie valahol. De próbáljunk meg mi Maliban levizsgázni a helyi alkotmányból, majd ott élni, családot alapítani.

– Pedig nem is olyan régen már arról szólt a közbeszéd, hogy megszűnnek a nemzetállamok. Újabb illúzióval kell leszámolnunk?

– Annyira felgyorsult a világ, hogy erre most nem lehet választ adni. Szerintem az „egy bolygó, egy zászló” a jövő, de a jelenlegi visszarendeződés természetes folyamat. Most ismét az erős nemzet kerül előtérbe, mindenki védi a saját kultúráját. A minket körülvevő fal ősi dolog. Már a legelső városok is úgy épültek fel, hogy hatalmas falak védték. Ezek egyszer leomlanak majd.

– A filmnek a hazai bemutató előtt már megvolt a világpremierje.

– Két hónappal ezelőtt Stockholmban vetítették először, bemutatják majd Portóban, San Franciscóban, és most jön a fesztiválszezon. Remélem, sokakat fog érdekelni, mivel a téma folyamatosan a levegőben van. Az eddigi bemutatókon azt tapasztaltam, hogy a nézők szerethetőnek tartják a filmemet, sírnak rajta, beletapsolnak. Olyan filmet akartam csinálni, amely az elején felszedi a nézőt, és a végén lerakja, szépelgések és dramaturgiai lyukak nélkül.

– Előző filmjét, az Adást, hét évvel ezelőtt készítette. Miért volt ilyen hosszú a szünet?

– Volt egy projektem, de közben jött a kormányváltás, és 2011-ben megszűnt a Magyar Mozgókép Alapítvány, ahová beadtam, és az új alap nem fogadta el. Pedig már minden készen állt egy nagyobb koprodukcióra. Most ezzel a tervvel próbálkozom újra.

Tegnap 18:44

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.