A női filmek hódítanak Cannes-ban

Miközben a filmgyártásban a nőket sújtó egyenlőtlenség idén is az egyik fő téma a cannes-i fesztiválon zajló vitákban, a legkiemelkedőbb filmek olyan nőkről szólnak, akik a férfiak által irányított világban sikeresen veszik kezükbe a sorsukat.

2015. május 24., 07:42

A világ legrangosabb filmes seregszemléje évtizedek óta idén először nyílt meg egy női rendező filmjével, a felnőtté válásról szóló Latêtehaute című francia drámát Emmanuelle Bercot készítette Catherine Deneuve-vel a főszerepben. Az alkotás nem aratott igazi sikert, hasonlóan a hivatalos versenyprogram két másik női rendezőjének, Maivenn (MonRoi) és ValérieDonzelli (Marguerite et Julien ) című alkotásaihoz. Mindkét francia rendezőnő szerelmes történetet vitt vászonra, de inkább giccsesen, mint hitelesen.

ThierryFrémaux művészeti igazgató idén is vitát kavart interjúival, amelyekben azt hangoztatta, hogy nagyon kevés a női filmrendezők száma a világon. Ugyanakkor leszögezte, hogy a mustrára érdemük szerint és nem a női rendezők előretolásának szándékával válogatták a filmeket.

A legsikeresebb filmek viszont éppen olyan nőkről szólnak, akik fellázadnak a férfiak által irányított társadalmi berendezkedés ellen. Ilyen a versenyen kívül bemutatott Mad Max A harag útja című negyedik részének Furiosa császárnője, akit CharlizeTheron dél-afrikai színésznő alakít, a Rendezők Kéthete programban versenyző Legújabb testamentum című belga vígjátékban Isten lánya vagy a török kamaszlányok a Mustang című filmben, valamint a Nahid című iráni dráma főhősnője az Un certainregard (Egy bizonyos nézőpont) című válogatásban.

A teljes mezőnyből azonban kiemelkedik az elegáns és finom stílusáról ismert amerikai Todd HaynesCarol című drámája, amelyeta hivatalos versenyprogramban mutattak be az Oscar-díjas ausztrál CateBlanchettel és A tetovált lány amerikai változatából ismerős Rooney Marával a főszerepben. Az Arany Pálmára is esélyesnek tartott leszbikus szerelmi mozi PatriciaHighsmith 1952 álnéven megjelent regényéből készült, a magyar származású, elismert színpadi szerző, Phyllis Nagy adaptációjában.

Az 1950-es évek elején New Yorkban élő Carol Aird, egy válófélben lévő, érett, de törékeny nagypolgári nő, akit férje a gyermekükkel való zsarolás árán is szeretne megtartani. Az asszony egy áruházban találkozik a fiatal ThereseBelivettel, a játékosztály eladójával, aki a helyét keresi a világban, fotósnak készül és nem biztos a barátja iránti érzéseiben. A két nő első látásra egymásba szeret, a vonzalom érzékelhetően kölcsönös.A szerelemi viszony óvatos és lassú kialakulását egy olyan korban, amikor a homoszexuális kapcsolat még számos társadalmi akadályba ütközött, nagyon finom, apró részletekkel mutatja be a rendező, elsősorban a szereplők belső lelki világára koncentrálva.

A sárgás és rózsaszínesmeleg színekből létrehozott retro hangulatú dizájnvilág is nagyban hozzájárul az 1950-es évek amerikai hangulatának tökéletes megidézéshez a filmben. Ebben a vizuális világban minden beállításban felfedezhető egy tükröződő felület (tükör vagy ablak), amely állandóan szembesíti a társadalmi konvenciókat nem szándékosan felrúgó nőket saját magukkal, illetve a róluk kialakult képpel.A kritikák mindenekelőtt a két színésznő nagyon visszafogott, apró rezdülésekre épülő játékát értékelték, ami a legjobb női alakítás díjára is esélyessé teszi filmet.

Utolsó útjára indult az ország véleménydiktátor celEBje, Demény, az imádnivaló, „kötsög” vizsla, akinek mindig mindenről volt véleménye. Magos Judit, aki könyveket írt Deményről, közösséget épített a sajátos karakterű kutyája követőiből, kedden közölte a közösségi médiában, hogy Demény átkel a szivárványhídon.