A Madonna hazatért
Majdnem hetven év után Lengyelország visszaszerezte idősebb Lucas Cranach festményét, a Madonna a fenyők alatt című alkotást, amely a XVI. században keletkezett A képet egy német lelkész lopta el a II. világháború után a wroclawi székesegyházból és Berlinbe vitte. Az értékes művet a lengyel külügyminisztériumnak sikerült visszaszereznie.
A lengyel diplomácia vezetője, Radoslaw Sikorski a festményt átadta a wroclawi Szent János bazilikának, ahol a kép eredetileg volt a XVI. századtól egészen 1943-ig. – Az 1990 óta szabad Lengyelország legértékesebb műkincsét szereztük vissza – mondta a lengyel külügyminiszter, amikor a wroclawi püspöknek, Andrzej Siemieniewskinek átadta Cranach-festményt, amely a Lengyelországban található tíz legértékesebb műve közé tartozik.
A második világháború idején a németek először elrejtették a képet, hogy megóvják a háború viszontagságaitól, a háborús események befejezése után a festmény visszakerült a bazilikába. Restaurációs munkálatait egy német lelkészre, Sigfried Zimmerre bízták. 1946-47-ben, a restaurációs munkálatok idején elkészült Cranach képének másolata, ezt tették az eredeti helyére, amelyet Zimmer elvitt Berlinbe.
A lengyelek nem is tudták, hogy meglopták a székesegyházat, csak 1961-ben kérdőjelezték meg a művészettörténészek a kép valódiságát.
A Madonna a fenyők alatt – mint utóbb kiderült – göröngyös utat járt be. Először megpróbálták hatalmas összegért áruba bocsátani, de ez sikertelen volt. Végül egy svájci műgyűjtőhöz került, annak halála után átadták a Szent Gallen-i egyházmegyének.
Március óta a lengyel külügyminisztérium tárgyalt a kép sorsáról a svájci hatóságokkal, s szakértőkkel kellett bizonyítania, hogy a festményt tényleg id. Cranach készítette, és hogy a kép mind a polgári, mind az egyházi jog szempontjából továbbra is a wroclawi egyházmegye tulajdonát képezi. A nemzetközi jogban a műalkotás területe szerint alapszabály kötelez, ami azt jelenti, hogy az elvitt értéket arra a helyre kell visszajuttatni, ahonnan azt elvették, függetlenül attól, hogy azon a helyen időközben bármilyen politikai változás végbement-e.
Az idősebb Lucas Cranach (1472-1553) reneszánsz kori német festő, grafikus, több mint 300 műve ismert, főleg vallásos témájúak