A kóruséneklés, az örömzenélés és a verseny színterévé válik Budapest
Valódi egzotikummal indul e hét vasárnap estéjén az immár több mint harminc éves múltra visszatekintő, 1988-ban útjára indított Budapesti Nemzetközi Kórusverseny programja. A nyitóhangverseny első félidejében a kiváló magyar zeneszerző, Gyöngyösi Levente In te, Domine, speravi című kórusműve csendül fel, melynek ősbemutatója 2018-ban volt éppen a Müpában. A darab a 70. zsoltár egy részletének a megzenésítése, az Istenbe kapaszkodó reményt énekli meg, a szerzőtől megszokott közérthető stílusban. A hangverseny második részében David Fanshawe (1942-2010) angol zeneszerző, népzenetudós, felfedező legismertebb műve, az African Sanctus (1972) hangzik el. Fanshawe 1969 és 1972 között utazta be Afrikát, mindvégig első sorban a zenei, kulturális felfedezés vágya hajtotta. Utazásai során együtt élt, együtt lélegzett az ott élőkkel, osztozott örömükben, bánatukban, részt vett szertartásaikon, betekintett „kulisszatitkaikba”. Afrikai gyűjtéseiből született meg az African Sanctus, ez a rendkívül izgalmas zenemű, melyben eredeti afrikai hangfelvételeket kombinál élő zenével. A mű érdekessége, hogy a mise szövegeire komponált dallamok az eredeti afrikai dallamok fölött, azokkal egyidőben szólalnak meg; a Kyrie tételt például egy muszlim imával kombinálja a szerző.
A kellő ráhangolódás után másnap kezdődhet is maga a versengés és „fesztiválozás”. A kórusversnyen bármely amatőr kórus részt vehet, amely megfelel a versenykiírás feltételeinek. A kórustagok – a karnagyok kivételével – csak amatőrök lehetnek, azaz nem lehetnek hivatásos énekesek. A kategóriát, amelyben egy kórus indulni kíván, saját maga jelölheti meg, az előválogató zsűri pedig jóváhagyja a választást, illetve minőségi szempontok alapján további csoportosításokat végez. A következő kategóriákban mérhetik össze tudásukat a kórusok: vegyeskar, férfikar, nőikar, énekegyüttes, szenior kórus, gyermekkar, ifjúsági egynemű kar, ifjúsági vegyeskar, Musica Sacra, Folklór, Gospel/Pop/Mondern vagy Jazz. A fellépések sorrendjét egyrészt a verseny struktúrája, másrészt sorsolás határozza meg. Aki nézőként, hallgatóként érdeklődik, jó eséllyel talál egy éppen zajló, izgalmas versenyrészletet, ha jövő hét első felében ellátogat a Müpába. Ráadásul a szervezők úgynevezett „barátságkoncertekkel” is megörvendeztetik a résztvevőket és a látogatókat. A barátságkoncertek olyan kis rendezvények a Müpa épületén belül a verseny ideje alatt, ahol különböző országokból érkezett énekkarok egymásnak és az arra sétálóknak énekelnek, a cappella, azaz hangszeres kíséret nélküli darabokat. A maximum 20 perces minikoncertek célja egymás megismerése, valamint sokszínű, kötetlen, szórakoztató hangversenyeknek, az önfeledt kóruséneklés lehetőségének megteremtése
A barátságkoncerteket természetesen nem zsűrizik, de a versenyprodukciókat igen. Az elismert, nemzetközi zsűri összetett szempontrendszer alapján pontozza a produkciókat, majd arany-, ezüst- vagy bronzdiplomával díjazza a részvételt. A legjobbak végül a nagydíjas versenyen mérik össze tudásukat, akkor már kategória-és korosztályfüggetlenül. Erre a nagydíjas versenyre a Kórusverseny zárókoncertjének második felében kerül sor.
A zárókoncert április 17-én, szerdán 19.00 órakor kezdődik, és a minden kórus és hallgató számára oly kedves, megunhatatlan Carl Orff: Carmina buranával várja a nagyközönséget, búcsúztatja az idei kórusünnepet.
A nyitó- és a zárókoncert állandó fellépője a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság, karmestere Hollerung Gábor. További részletek és a közreműködők listája itt tekinthető meg:
https://bdz.hu/koncertek/bp-i-korusverseny-2019-nyitokoncert/
https://bdz.hu/koncertek/bp-i-korusverseny-2019-zarokoncert/