80 éves Adamis Anna
Augusztus 30-án tölti a nyolcvanat Adamis Anna Kossuth-díjas dalszövegíró, költő.
Adamis Anna 1943-ban Magyarországhoz tartozó felvidéki Gútán (ma Kolárovo, Szlovákia) született, orvos apja négy gyermeke közül a legfiatalabbként. Mindössze hároméves volt, amikor családját a csehszlovák-magyar lakosságcsere keretében elüldözték, ő már Szentendrén nőtt fel. Gyermekkorában sokat olvasott, zongorázott, nyelveket tanult, a színház és az irodalom iránt érdeklődött. 1961 és 1967 között az Egyetemi Színpad tagja volt, 1965-től, még joghallgatóként kezdett publikálni különféle lapokban. 1967-ben diplomázott az ELTE jogtudományi karán, ezután rövid ideig jogászként dolgozott, tagja volt a Szerzői Jogi Szakértői Testületnek, majd teljesen a művészetek felé fordult.
Pályája kezdetén, a hatvanas évek második felében az Omega dobosa, Laux József feleségeként
ő írta az együttes népszerű dalszövegeit, mint például a Gyöngyhajú lány, Ha én szél lehetnék, Tízezer lépés, Petróleumlámpa.
Az Omegára 1967-ben figyelt fel a Budapesten fellépő Spencer Davis Group menedzsere, aki kéthetes angliai turnéra hívta meg az együttest. Ekkor készült az együttes első angol nyelvű, egyben legelső nagylemeze, amely Omega Red Star from Hungary címmel került az üzletekbe. Adamis Anna négy szám szövegét írta, szövegei nem a magyar dalok fordításai voltak, hanem ugyanabból a hangulatból bontotta ki őket, mint az eredetieket.
Az angol album hírére az Omega itthon is lehetőséget kapott egy magyar nyelvű lemez elkészítésére, így született meg az első olyan magyar könnyűzenei album, ami egyetlen előadó számait tartalmazta. A Trombitás Frédi és a rettenetes emberek, amelyen valamennyi dal szövegét Adamis Anna írta, két héten belül aranylemez lett. Még két albumon dolgozott az Omegával,
majd amikor Laux és a billentyűs Presser Gábor kivált az együttesből, hogy létrehozzák az első magyar szupergrupot, a Locomotiv GT-t, Adamis velük tartott és az LGT „ötödik tagja” lett.
Az LGT első öt lemezén ő írta a dalok többségének szövegét, köztük olyan örökzöldekét, mint az Ezüst nyár, a Kotta nélkül, az Álomarcú lány, az Ő még csak most tizennégy, a Ha a csend beszélni tudna. Az LGT első két angol nyelvű albumát is ő jegyezte, a második lemez 12 dalának angol szövegét 10 nap alatt írta meg, saját bevallása szerint szeret angolul dolgozni a nyelv tömörsége és merészsége miatt.
Az együttessel való együttműködés eredménye az 1973-ban bemutatott Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című musical is.
A több mint négyszáz előadást megélő, itthon és külföldön is számos változatban játszott darab emelte be a rockzenét Magyarországon az úgynevezett polgári színjátszás hagyományai mellé, a dalok, köztük a Vinnélek, a Menni kéne, a Ringasd el magad, az Arra születtem önállóan is slágernek számítanak. 1975-ben ugyancsak a Vígszínházban mutatták be a szintén Presserrel közös, Harmincéves vagyok című zenés darabot, amely hol szatirikus, hol lírai szövegeivel sajátos szemszögből láttatja a magyar történelmet.
Adamis Anna és az LGT útjai Laux József 1976-os disszidálása után elváltak, és bár házasságuk is véget ért, Adamis telefonját évekig lehallgatták, útlevelét elvették. Továbbra is sikeres szövegíró maradt, olyan előadókkal dolgozott, mint Kovács Kati, a Neoton Família, Zalatnay Sarolta, Keresztes Ildikó, Bontovics Kati, Varga Miklós. Oyan népszerű színészek albumainak dalszövegeit is jegyzi, mint Ruttkai Éva, Darvas Iván, Bács Ferenc. Gross Arnold grafikusművésszel közösen 1979-ben könyve jelent meg Versek és képek címmel. Tintás ujjak című gyermeklemezét 1993-ban adták ki, 1987-ben szerzői lemeze jelent meg, 1997-ben válogatás került a boltokba életművéből. 1998-ban állították színpadra a Szent István körút 14. című zenés darabot, amely szövegeinek egy részét ő jegyzi, 2000-ben mutatták be a Black Advent című operát, amelynek librettóját ő írta, zenéjét pedig Vukán György szerezte.
Bár Adamis Anna mindig kerülte a nyilvánosságot, a magánéletéről és gondolatairól keveset beszélt, szerzői lemezein saját érzései, gondolatai is tetten érhetők. Az alkotói folyamatról egyszer így nyilatkozott:
„A dal három rétegű, és ha a zene készül el előbb, a zenei forma, a zenei gondolat adja a kereteket. E foglalat tartalmát a szöveg hozza és tölti meg érzésben és gondolatilag. Így válik egésszé a dal. Az a szöveg jó, amelyik a zenével együtt él, vele együtt válik teljessé. A zene a szavakat az emberi beszéd szférájából más megértési és hangulati dimenzióba emeli át”.
Műveivel külföldön is sikert aratott, a Gyöngyhajú lány angol nyelvű változata 1970-ben a tokiói Yamaha fesztiválon különdíjat nyert, 1977-ben az Amerikai Dalfesztiválon szövegírói díjat kapott.
A Gyöngyhajú lány néhány éve ismét reflektorfénybe került, mert Kanye West engedély nélkül használta fel 2013-ban megjelent New Slaves című dalában. Az ügyben peren kívüli megállapodás született az amerikai rapper és a szerzők, Adamis Anna és Presser Gábor között.
Itthon 1976-ban az év szövegírójának választották, 1995-ben Artisjus életmű-díjat, 1997-ben Huszka Jenő-életműdíjat kapott. 1996-ban művészeti munkájának elismeréseként a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjét vehette át. 2013-ban szülővárosa Pro Urbe Díját kapta meg, 2011-ben az V. kerület, 2021-ben Budapest díszpolgárává avatták. Idén megkapta a Petőfi Zenei Díj Életműdíjat és Kossuth-díjjal tüntették ki Magyarország számára kivételesen értékes, a könnyűzenei életet gazdagító művészi pályája, a legnevesebb zenekarok számára írt ikonikus dalszövegei, generációk életérzését hűen közvetítő és évtizedek óta töretlen népszerűségnek örvendő slágerei elismeréseként. Ősszel a Gútai Városi Művelődési Központot Adamis Anna Városi Művelődési Központtá nevezik át.
(Kiemelt képünkön a Magyar Rádió stúdiója, Laux József dobos, (LGT), Egri János szerkesztő-riporter és Adamis Anna dalszövegíró. Fotó: Fortepan.)