Visszaállamosítanak egy vasútvonalat

Átmenetileg visszaállamosítják az egyik legfontosabb brit vasútvonalat, miután az azt működtető társaság képtelen eleget tenni a szerződésben vállalt kötelezettségeinek.

2009. július 2., 02:11

Az úgynevezett East Coast mainline, azaz a Londontól Edinburgh-ig vezető vasútvonal a brit vasúti hálózat egyik legfontosabb eleme, amely a szigetország déli és északi részét kapcsolja össze.

A brit államvasutakat 1994-97 közt privatizálták. A vasúti infrastruktúra, például a vágányok működtetése egyetlen állami cég kezében maradt, viszont az országot több részre osztották, és a különböző régiókban számos vasúti társaság működtethet járatokat. Ezekre több évre szóló működési engedélyeket adnak ki.

A szóban forgó skót vasútvonal működtetésére a National Expess nyerte el a jogot 2015-ig, két évvel ezelőtt, miután egy másik cég ugyanezen a vonalon csődbe ment.
A National Express akkor 1,4 milliárd fontot ígért a működtetés jogáért. A cég most bejelentette, hogy visszaadja a szerződést, mert a részleteket nem tudja fizetni.

Szakértők szerint a cég túlvállalta magát, a majdnem másfél milliárd irreálisan magas ár volt a működtetésért. Ráadásul közben jött a recesszió, kevesebben utaznak, kisebb a bevétel a jegyárakból. A National Express azt állítja, hogy az idei év első félévében 20 millió font veszteséget szenvedett.

Ebben a helyzetben az állam azt tervezi, hogy - kényszerűségből - az év végén ideiglenesen “visszaveszi” ennek az útvonalnak a működtetését, majd egy év múlva ismét meghirdeti azt más magáncégeknek. A kormány elutasította a National Express kérését, hogy tárgyalják újra a vitatott megállapodást.

Több más vasúttársaság is egyre nehezebb helyzetben van, mert a szerződések, amelyeket még a recesszió előtt kötöttek, anyagilag nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket.

A brit közlekedési miniszter, Lord Adonis ugyanakkor kritikusan szólt a vállalatokról is: “Elfogadhatatlan, hogy egyes cégek besöpörjék e szerződések hasznát, amikor jól mennek a dolgok, amikor pedig a helyzet nehezedik, egyszerűen kisétálnak egy megállapodás mögül.”

A szakszervezetek szerint a privatizáció csak káoszt hozott a vasúti közlekedésbe, ezért az államnak kellene a jövőben működtetnie a vasutakat, ugyanúgy, mint régebben.

Közben egyre több jel utal arra, hogy majdnem 30 milliárd fontos óriási hiány tátong a brit költségvetés közlekedési beruházási fejezetében. A szakértők szerint a válság nyomán olyannyira romlott a brit költségvetés helyzete és az ország olyannyira eladósodott, hogy a következő tíz évben a közúti és vasúti fejlesztéseket jelentősen vissza kell fogni és számos tervezett közlekedési nagyberuházást valószínűleg évekkel el kell halasztani vagy akár végleg törölni is kell majd.