Vásárolni járnak külföldre a gazdagok
Az előző évekhez képest visszafogták költésüket 2013-ban a kínai gazdagok és idén is takarékosság várható – derül ki a Hurun Kutatóintézet Sanghajban bemutatott tanulmányából.
A kelet-ázsiai ország legtehetősebbjei tavaly egész évben 15 százalékkal költöttek kevesebbet, mint 2012-ben, az ajándékvásárlás pedig ennél is nagyobb mértékben, 25 százalékkal esett vissza – olvasható a jelentésben. A Hurun Kutatóintézet csaknem négyszáz, legalább 10 millió jüan (370 millió forint) vagyonnal rendelkező milliomos megkérdezésén alapuló éves összesítése szerint sorozatban harmadik éve költenek kevesebbet a kínai gazdagok. Ez egy hosszabb távú trend körvonalazódását is előrevetítheti, mint ahogyan takarékosság várható 2014-ben is.
A jelenség hátterében több ok húzódik meg. Az egyik ezek közül az, hogy a magas importadók miatt a gazdagok által kedvelt luxuscikkek nemzetközi összehasonlításban is drágának számítanak az országban. A kínaiak emiatt előnyben részesítik a külföldön való vásárlást, amely a tehetősek számára anyagi korlátokba sem ütközik. A Hurun jelentése szerint a gazdagok kétharmada utazott az országhatárokon túlra 2013-ban többnyire vásárlási céllal. A legkedveltebb vásárlóutak között Ausztrália, Franciaország és Dubaj szerepel.
A költekezés visszafogását illetően egy másik számottevő tényező a kínai kormány 2012 végén indított takarékossági kampánya, amelynek keretein belül a józan szerénységre, a nagy értékű hivatali ajándékok mellőzésére szólítottak fel és a túlzott jótékonykodást az országos korrupcióellenes harc sem jutalmazza.
A jelentés részletes statisztikáiból kiderül: a gazdagok legkedveltebb márkái között – az előző évekhez hasonlóan – a Chanel, a Louis Vuitton, az Apple és a Gucci szerepelnek. A kínai milliomosok jelentős összegeket fordítottak 2013-ban magas minőségű szolgáltatásokra, így oktatásra vagy egészségügyre. Szintén magas arányban érdeklődnek a művészetek és a különlegességek iránt, amelyre alternatív befektetési formaként is tekintenek. Jól tükrözi ezt, hogy a megkérdezettek több mint 70 százaléka gyűjtő. Legtöbben közülük a kínai kalligráfia iránt mutatnak érdeklődést, ezekből mára többen tartanak gyűjteményt, mint luxusórákból – írja a tanulmány.