Újabb észak-koreai szellemhajó sodródott a japán partokra

2017. december 13., 12:29

Szerző:

A tíz méter hosszú hajó nem az első, amelyet a japánok találtak, ezen a járművön egy holttest volt.

A koreai írásjelekkel és számokkal ellátott, fából készült hajóra egy, Kashiwazaki egyik tengerparti részén sétáló férfi talált rá. A rendőrség szerint a holttest mellett egy jelvény is volt Kim Ir Szen portréjával. Körülbelül 650 méterre egy másik holttestet is találtak, de az elhunytról még nem tudják, van-e köze az észak-koreai hajóhoz.

Számos hajó sodródott a japán partokra 2013 óta

A CNN szerint a számtalan, holttestekkel teli „szellemhajó” partra sodródása az ázsiai diktatúrában növekvő kétségbeesés egyik jele. Még december elején, Akita prefektúrában találtak két holttestet Oga városához közel, nem messze tőlük pedig két, fából készült csónakra is bukkantak. Novemberben négy hajót találtak Akita tengerpartjain, az egyikben nyolc csontváz volt. Míg a japán rendőrség továbbra sem akarja tényként állítani, hogy mindegyik Észak-Koreából indult, többnél találtak túlélőket is, akik észak-koreaiak voltak.

A CNN megszólaltatta a Peterson Institute egyik közgazdászát, Marcus Nolandet, aki szerint a közelmúlt nemzetközi szankciói, amelyeket Észak-Korea nukleáris tesztjei miatt vetettek ki, borzalmas hatással voltak az ország kereskedelemére. Emiatt a halászok is a feketepiacon próbálják meg eladni a kifogott árut. Nemzetközi vizeken szerveznek találkozókat, hogy eladják olyanoknak, akik majd japán vagy dél-koreai termékként adják tovább.

Satoru Miyamoto japán egyetemi professzor egy másik aspektust is megvilágít. Szerinte miután Kim Dzsongun úgy döntött, kiterjeszti a halászatot, hozzá nem értő, tapasztalatlan emberek mennek veszélyes vizekre, sok esetben kiszuperált hadászati hajókkal. Nem tudják kezelni a rossz időjárást és a veszélyes helyzeteket, amelyek a nyílt vízen előfordulhatnak. Nem mellesleg hatalmas nyomás nehezedik rájuk, hogy minél nagyobb rakománnyal térjenek haza, különben megbüntetik őket. Ez pedig ahhoz vezethet, hogy akár életveszélyes körülmények között is a vízen maradnak.

Arra vonatkozóan nincsenek pontos információk, hogy ezekből az esetekből hány baleset és hány egy esetleges rosszul végződött disszidálási kísérlet.