Tovább késik az új berlini repülőtér
Az eredeti tervek szerint május 24-én Angela Merkel kancellár és más hazai és külföldi vendégek ezreinek jelenlétében avatták volna fel Berlin új központi repülőterét. Az ünnepséget váratlanul lefújták, a díszvendégek ezreit értesítették: ne utazzanak az avatóra, amely csak később, eddig ismeretlen időpontban, feltehetően nyár végén lesz. Először idén június, utóbb azután már 2013 márciusa lett az új határidő – s mint most kiderült, ez is bizonytalan. A botrányos késedelem, a tervezettnél jóval magasabb költségek miatt leváltották a fő tervezőt, bírálják az érdekelt politikusokat. A sorozatos halasztás havi 15 millió eurós veszteséget jelent az érdekelteknek: a légitársaságoknak, a vasútnak, a tömegközlekedésnek, a már készen álló nagy reptéri szállodának, az ottani üzleteknek, míg az új légikikötő fő használói, a Lufthansa és az Air Berlin, amelyek menetrendjüket már az új repülőtérre dolgozták ki, szintén sokmilliós veszteségekről panaszkodnak.
A német főváros új, központi légikikötője, amely Willy Brandt, Nyugat-Berlin egykori főpolgármestere nevét viseli, a város délkeleti részén épül, nem messze Schönefeldtől, Kelet-Berlin egykori repülőterétől. Az utóbbi – a megmaradt egyetlen másik, a belvárosi Tegel mellett – egyre nehezebben bírja Berlin gyorsan növekvő bel- és külföldi légiforgalmát. Az évi 27 millió utas fogadására alkalmas repülőtér építése 2006-ban kezdődött s az eredeti tervek szerint tavaly novemberben adták volna át a forgalomnak, majd jöttek a halasztások. Az indokolás szerint a tűzvédelmi berendezésekkel voltak gondok: mint most kiderült szakszerűtlenül helyeztek el vezetékeket s a jelentős mértékben automatizált légikikötő egy sor egyéb berendezése sem működik megfelelően. Leváltották Manfred Körtgent, a projekt főtervezőjét, felbontották a szerződést az érintett tervező-irodákkal, amelyeket kártérítésért perelnek.
Jövő márciusra sem lesz kész?
Az építkezés hetekig állt, majd vezetését a legnagyobb német repülőtér, Frankfurt egyik vezető emberére bízták. A zöld-párti Anton Hofreiter, a Bundestag közlekedési bizottságának elnöke erre a héten azzal lepett meg mindenkit, hogy közölte: jövő márciusra sem lesz kész a reptér. Horst Amann, az építkezés új vezetője ezek után nem volt hajlandó kötelezettséget vállalni, hogy jövő márciusra valóban elkészülnek – erről legkorábban szeptemberben tud majd nyilatkozni. Annyi máris bizonyos, hogy a tervezési hibák és a késedelmes kivitelezés miatt a költségek drámaian megnőttek. Amikor először került szóba az új légikikötő, amelynek harmadát Berlin és Brandenburg tartomány, negyedét a központi költségvetés finanszírozza, még 650 millió euróról beszéltek. A költségvetés azután 3.4 milliárdra nőtt s most kiderült, hogy még ez sem elég, tovább 1.7 milliárdra van szükség. Többek között azért, hogy 600 millióból építsenek zajvédő falat a reptér lármája által érintett területnek és kárpótolják azokat, akik bírósághoz fordultak, mert a létesítmény építése hátrányosan érintette őket.
Tekintettel arra, hogy a két érintett tartomány az ellenzéki SPD vezetése alatt áll, nem maradtak el az ügy kapcsán a politikai támadások sem. A konzervatívok az igényelték, hogy mondjon le Klaus Wowereit, Berlin főpolgármestere – aki egyben a szociáldemokraták egyik igéretes alakja a jövő évi parlamenti választásokon. Ártott az ügy Matthias Platzecknek, Brandenburg tartomány miniszterelnökének is. Így most mindenki reménykedik, hogy az új sakember rendet tud tenni és az év végéig be tudják fejezni a munkákat. Ha sikerül, akkor 3 hónapos próbaüzem előzné meg a sokszor elhalasztott megnyitást.