Öt évet késik Berlin új reptere

Az eredeti tervek szerint még 2001 novemberében, majd 2012 májusában avatták volna fel Berlin új központi repülőterét. A májusi ünnepséget azonban váratlanul lefújták, a díszvendégek ezreit értesítették: ne utazzanak az avatóra, amely csak később, feltehetően nyár végén lesz. Utóbb 2013 márciusa lett (volna) az új határidő miközben a tervezett költségek csaknem a tízszeresükre nőttek. Ám a nyitás tovább csúszik – feltehetőn 2016 tavaszára.

2013. november 3., 16:49

Amikor először került szóba az új légikikötő, amelynek építését Berlin és Brandenburg tartomány, illetve a központi költségvetés finanszírozza, még 650 millió euróról beszéltek. A költségek azután gyorsan 3.4 milliárdra nőttek, majd kiderült, hogy még ez sem elég. További 1.2 milliárdra volt szükség, többek között ahhoz, hogy 600 millióból építsenek zajvédő falat a reptér lármája által érintett területnek és kárpótolják azokat, akik bírósághoz fordultak, mert a létesítmény építése hátrányosan érintette őket. Most azután a legújabb ellenőrzés jelezte: még legalább további 1.1 milliárd euróra van szükség a munkálatok befejezéséhez, amivel a teljes költségek már megközelítik a hat milliárdot – azaz a 180 milliárd forintot.


Berlin kinőtte repülőtereit

A német főváros új, központi légikikötője, amely Willy Brandt, Nyugat-Berlin egykori főpolgármestere nevét viseli, a város délkeleti részén van, nem messze Schönefeldtől, Kelet-Berlin egykori repülőterétől. Az utóbbi – a megmaradt egyetlen másik, a belvárosi Tegel mellett – egyre nehezebben bírja Berlin gyorsan növekvő bel- és külföldi légi forgalmát. A 27 millió utas fogadására alkalmas repülőtér építése még 2006-ban kezdődött. Először a tűzvédelmi berendezésekkel voltak gondok: mint kiderült, szakszerűtlenül helyeztek el vezetékeket s a jelentős mértékben automatizált légikikötő egy sor egyéb berendezése sem működik megfelelően. Leváltották Manfred Körtgent, a projekt főtervezőjét, felbontották a szerződést az érintett tervező-irodákkal, amelyeket kártérítésért perelnek. A sorozatos halasztás havi 17 millió eurós veszteséget jelent az érdekelteknek: a légitársaságoknak, a vasútnak, a tömegközlekedésnek, a már régen készen álló nagy reptéri szállodának, az ott megépített üzleteknek. Az új légikikötő fő használói, a Lufthansa és az Air Berlin, amelyek már tavalyi menetrendjüket az új repülőtérre dolgozták ki, szintén sokmilliós veszteségekről panaszkodnak.

Az Unió is beleszólhat

Tekintettel arra, hogy a két érintett tartomány az ellenzéki SPD vezetése alatt áll, nem maradtak el az ügy kapcsán a politikai támadások sem. Miközben a szövetségi kormány illetékesei cáfolják a lehetséges többletköltségeket, a sajtó arról tud, hogy az említett 1.1 milliárd nem is lesz elég, még többre lehet szükség. Tekintettel arra, hogy a többletköltségek nagyobbik részét állami büdzséből kell fedezni, brüsszeli beleszólás is tovább nehezítheti a helyzetet. Miközben senki nem tudja megmondani, mikor végeznek. Egyedül a Siemens konszernnek még 18 hónapra van szüksége, hogy rendbe tegye a tűzvédelmi berendezéseket – újra kell építeni a kábel-alagutakat, cserélni a kábelek kétharmadát az óriási épület-együttesben. Míg korábban azt remélték, hogy a Brandt-légikikötő jövőre megnyílhat, a realisták szerint csak 2016 áprilisában.