Önkéntes vagy kötelező?
Szeptember 1-jétől Moszkva, Tatársztán és Novoszibirszk iskoláiban írásos és elektronikus formában megjelent „Az iskolás egészségügyi azonosítója” – egy dokumentum, amelyben a lehető legszélesebb körben információkat gyűjtenek a gyermekek egészségéről, fizikai és pszichoemocionális állapotáról. Az azonosító egyelőre kísérlet, országosan legkorábban 2012-ben vezetik be. Sok szülő és számos jogvédő fenntartással és bizalmatlansággal fogadja az újítást, személyiségi jogok elleni támadást lát benne.
Oroszországban is érvényes az, amit a
WHOszakértői általánosságban állapították meg, hogy a 10-20 év közötti korosztály mind a gyerekek, mind a felnőttek világában érvényesülő legrosszabb hatásokat elszenvedi. Az oroszországi Gyermekegészségügyi Tudományos Központadatai szerint az utóbbi 5-10 évben jelentősen romlott az iskolások egészségi állapota az Orosz Föderációban. Az iskolából kikerülő gyerekek legfeljebb 3%-a minősíthető teljesen egészségesnek, azaz százból egy. Nő a látószervi, az emésztőszervi és a légzőszervi megbetegedések száma, egyre több a tartáshibás, továbbá idegbántalmakban szenvedő gyerek. Az iskolások egyharmada dohányzik, körükben masszívan jelen van az alkohol és a kábítószer. Egyre több a gyermeköngyilkosság.Ennek a folyamatnak a megállítására és a gyerekek egészségének megőrzése céljából dolgozták ki az
Oktatási és Tudományos Minisztériumban„Az iskolás egészségügyi azonosítóját”, amelyet a gyereknek, a szüleinek, a pedagógusoknak, az iskolaorvosnak, más egészségügyi szakembereknek lényegében naplószerűen kell vezetniük a 11 iskolai év alatt. Eddig is már több iskolában kísérletképpen alkalmazták a meglepően vastag, csaknem 40 oldalas dokumentumot, amely fejezetekre bontott kérdéscsoportok révén „kutakodik” a gyerek és családja életében.A kért adatok jó részének csak nagyon közvetve lehet köze a gyerek egészségi állapotához. Miért kell az azonosítóba beragasztani a gyerek szobájának fényképét vagy rajzát, miért kell harmadfokig felsorolni az összes rokonát, azok iskolai végzettségét, munkakörét, telefonszámait? – vetették fel jogvédők. Több kérdés firtatja, jó-e vagy konfliktusos a családi légkör, milyen a szülők egymáshoz való viszonya. Adatokat kérnek közeli rokonok betegségeiről, családtagok, vagy éppen a válaszoló gyerek káros szenvedélyeiről.
A gyereknek számot kell adnia barátairól, értékelő sorrendbe állítani kedvteléseit, 34 tételt tartalmazó lista alapján dokumentálnia kell, milyen élelmiszerekből mennyit fogyaszt naponta, hetente, havonta, s ezt hol teszi. Külön kérdéscsoport térképezi fel a család jövedelmi viszonyait, társadalmi státuszát, de még akár a politikai nézeteit is, amennyiben adatszolgáltatást várnak arra nézvést, milyen társadalmi akciókban, megmozdulásokban vesz részt a család.
Az azonosító egészségügyi része a fizikai állapotot felmérő szokásos adatokon kívül aprólékosan számba veszi azokat a betegségeket, amelyeken az iskolás már átesett, illetve amelyekben éppen most szenved, kórházi tartózkodásait, minden egészségügyi vizsgálatot, nemi érésének állomásait. S végül ott vannak a gyerekről készített pszichológiai és pszichiátriai tesztek és azok értékelései, amelyekből kibontakozik a gyerek személyisége és annak összes zavarai.
„Az iskolás egészségügyi azonosítója” olyan bizalmas információkat tartalmaz a gyerekről és a családjáról, amelyeket az emberek még közeli ismerőseikkel sem szoktak megosztani, mégis számos idegen ember fér majd hozzájuk – figyelmeztetnek jogvédők, akik szerint a hatóság durván megsérti a magánélet integritását, a jó hírnévhez való jogot, az alkotmányt, amikor kötelezővé szándékozik tenni a válaszadást. Az iskolák nemcsak gyűjtik és megőrzik az adatokat, hanem tovább adják azokat a helyi oktatási hivataloknak, az oktatási minisztériumnak tanulmányozásra és monitoringra, vagyis széles körben terjesztik. „Országunkat ismerve még jól járunk, ha a legbizalmasabb adatainkat nem minden utcasarkon fogják árusítani” – jegyezte meg egy jogvédő, aki attól tart, hogy egy ilyen komplex és kiterjedt információgyűjtés az állampolgárok fölötti totális ellenőrzés eszköze lehet.
Az azonosító kitöltése „önkéntes, de szükséges” – fogalmazza a
Moszkvai Oktatásminőségi Központigazgató-helyettese, aki szerint az iskoláknak joguk van bizonyos információkhoz. „A gyereknek be kell számolnia arról, hogyan élnek egymással a szülők, erre pszichológiai állapotfelmérés miatt lehet szükség, a lakásviszonyok a szociológusokat érdeklik, és egyáltalán: az iskolának ismernie kell a család státusát” – állította az azonosító kidolgozásában résztvevő szakember. „Bizony, minden információt begyűjtünk, de az adatok nem jutnak ki az iskolából” – próbálta megnyugtatni a háborgó szülőket, csakhogy nem mondott igazat. De már az is számos visszaélésre adhat alkalmat, hogy az adatokat a tanári kar megismeri, fönt lesznek a könnyen feltörhető iskolai szervereken. Szülők százai fájdalmas levelekben számoltak be azokról a megaláztatásokról és bántalmazásokról, amelyeket gyermekeik szenvednek el lelkiismeretlen tanároktól, akik visszaélnek a rájuk bízott iskolás egészségéről, mentális, pszichés betegségeiről szerzett értesülésekkel.A család jogaiértelnevezésű társadalmi szervezetbe tömörült szülők még az iskolaév előtt nyílt levélben fordultak az oktatási miniszterhez azzal, hogy az „egészségügyi azonosítók” kötelezővé tétele emberi jogokat sért. A legnagyobb munkaközvetítő portál, a Superjob.rufelmérése szerint a 12 évnél fiatalabb gyerekek szüleinek 13%-a fenntartás nélkül elfogadja az „azonosítót” azzal érvelve, hogy így baj esetén gyermekük azonnali orvosi segítséget kaphat. Mintegy 40% szerint az „azonosító” hasznos lehet akkor, ha szerkesztői „ésszel és fanatizmus nélkül” járnak el, és ha a pedagógusok valóban tekintettel lesznek az abban tárolt adatokra. 28% inkább elutasítja a kezdeményezést, mert ennél fontosabb feladatokra költené a pénzt, illetve személyes adatainak a sérthetetlenségét félti. És 11% határozottan ellenez egy ilyen széleskörű adatrögzítést, mert „ezzel harmadik személy jut totális ellenőrzéshez a gyermek fölött”. Ezek a szülők azt mondják, hogy a gyerek egészségügyi kartonja tartalmazza a szükséges információkat, fölösleges új dokumentumokat gyártani.
Az
emberjogi ombudsmanszeptember elején, a honlapján közzétett nyilatkozatban felhívta a figyelmet arra, hogy az európai konvenció, az oroszországi alkotmány és más törvények védik a magánélet sérthetetlenségét. Ennek megfelelően az „azonosító” csakis önkéntes lehet, kitöltésének megtagadása miatt a tanárok semminemű nyomást a gyerekre és szüleire nem gyakorolhatnak.A minisztérium legutóbbi közlése szerint a mostani kísérletet a jövő tanévben más városokra és területekre is kiterjesztik, és csak a tapasztalatok kiértékelése után kerül sor az egészségügyi azonosító országos bevezetésére. A javasolt módszertant a régiók saját belátásuk szerint alkalmazhatják, hozzáigazíthatják földrajzi sajátosságaikhoz, nemzeti hagyományaikhoz. De még az egyes iskolák is módosíthatnak az azonosító kérdésein. A válaszadás önkéntes lesz, s az azonosítót is talán naplónak fogják nevezni – egyelőre ennyit ígér a központi hivatal.