Nemzeti hős lett a Boeinggel bravúrosan kényszerleszálló pilóta

Lengyelországnak új nemzeti hőse van. Tadeusz Wrona kapitány, aki 20 éve a Lengyel Légitársaságnál (LOT) dolgozik, a varsói repülőtér, Okecie történelmében először kieresztett futómű nélkül, hasra szállt le Boeing 767-es gépével. 231 utas életét mentette meg. A szakértők bravúrosnak minősítik teljesítményét, legelőször az államfő gratulált neki, pedig szaporodnak . Neve magyarul varjút jelent, mára már közmondás is született a Wrona vezetéknév és a hősies cselekedet összekapcsolásából: Repülj mint a sas, landolj, mint a Varjú!

2011. november 2., 19:36

A LOT járata szerencsés kényszerleszállásának videója mára már bejárta az egész világot. A hidraulika hibáját a gép legénysége már nem sokkal a Newarkból való felszállás után észlelte, de nem sokat tudtak tenni. Varsóba érve a leszállás mellett döntött a kapitány, ezért előbb több mint egy órát körözött, hogy az üzemanyagot elfogyassza. Közben a Boeinget a lengyel légierő két F-16-os vadászgépe kísérte a levegőben – a lengyel televízió híradójának felvételén jól hallható, amint a vadászpilóták a kényes hasra szállási manőver megkezdésekor sok szerencsét kívánnak a civil gép kapitányának.

Eközben az utasokat a stewardesek látták el tanácsokkal. Le kellett venni a cipőket, megoldani az öveket. Csodálatos módon nem tört ki pánik, volt olyan, aki sírt, a legtöbben imádkoztak. A varsói repülőtér leszálló pályáját gyulladás gátló habbal borították be, a Boeing a hasára szállt, majd a 220 utas és a 11 tagú személyzet nem egész másfél perc alatt elhagyta a gép fedélzetét, miközben azt azonnal hűsítő sugarakkal locsolták. Szerencsére feleslegesen, mert a repülő nem gyulladt ki.


A LOT szóvivője elmondta, hogy az utasok közül egyetlenegy asszonyt szállítottak kórházba, mivel várandós volt, ezért állapotát ellenőrizni akarták. A többi utas sértetlenül került ki a veszélyhelyzetből, más kérdés, hogy szakemberek véleménye szerint bizonyára lesznek olyanok, akiknek a sokk után még szükségük lesz pszichológus segítségére, hogy feldolgozhassák a történteket.

Az utasok hozzátartozói a médiából értesülhettek a repülőgép sorsáról, így ugyancsak izgatottan várakoztak szeretteikre. S nem is keveset: a csúszdán való kiszállás miatt mindenkinek a gépen kellett hagynia holmiját, így a határőrség csak több órás várakozás után ejthette meg az útlevelek ellenőrzését.

A gép kiváló kapitányának először Bronislaw Komorowski államfő gratulált. A köztársasági elnök könnyeivel küszködve a lengyel nép nevében fejezte ki háláját a gép egész személyzetének, sőt utasainak is.

Tadeusz Wrona, az 53 éves kapitány kiváló vitorlázó repülő. A szakemberek azt mondják, ennek a tapasztalat6ának is szerepe volt a sikeres leszállásban. Tapasztalatot sokat szerezhetett a szerény repülőtiszt az évek alatt, hiszen 18 ezer órát töltött már a levegőben a LOT gépeivel. (Egyébként a cégnél dolgozik fivére is.) Rendszeres résztvevője a különböző szakmai versenyeknek, társai szerint rendkívül megfontolt, a rizikót nem szívesen vállaló pilóta, akinek vasból vannak az idegei. A légiutas-kísérők szerint zárkózott, de nagyon kedves ember, akivel jó együtt repülni.

A kényszerleszállás miatt a lengyel repülőtereken eluralkodott a káosz. Varsó még legalább egy napig nem indít és nem fogad gépeket, mert még nem tudják, hogyan mozdítsák el a Boeinget anélkül, hogy az sérüléseket szenvedne. A LOT és az amerikai cég szakemberei most közösen próbálnak döntésre jutni e kérdésben. A légi közlekedést ugyanakkor tovább nehezíti a köd, szerda reggel a krakkói és a lódzi repülőtér emiatt nem tudott „segíteni” a fővárosnak, szerencsére legalább Katowicében és Poznanban jobb volt a helyzet. Az utasoknak így is több száz kilométert kell megtenni busszal vagy autóval, hogy Varsóba, eredeti úti céljukhoz juthassanak.