Németté lesz az osztrák légitársaság
Már csak Brüsszel akadályozhatja meg, hogy az osztrák nemzeti légitársaság a németeké legyen. A Lufthansa vitte a lécet: az Austrian Airlines-papírokkal rendelkezők legalább 75 százaléka elfogadta a vételi szándékot, és a felkínált 4,49 euróért megválik részvényeitől. A vételár elfogadható, legalábbis több annál a 3,90 eurónál, amelyért a döntés napján a papír a tőzsdén forgott. A pontos adatokat később teszik közzé.
A határidő lejárta előtt már csak a kisrészvényesek szándéka volt bizonytalan: a nagyobb tulajdonosok, az Állami Vagyonügynökség (ÖIAG- 42 százalék), a bankok konzorciuma (Raiffeisen, Bank Austria, Wiener Städtische – 7 százalék) jó előre jelezték, hogy készek az eladásra, és az utolsó pillanatban az öt-öt százalékkal rendelkező két magánszemély, Hans Schmid és a svájci illetőségű Johan MacGough is hasonlóképpen döntött.
Az Európai Unió versenybizottsága megfigyelők véleménye szerint áldását adja a frigyre, ám minden bizonnyal lesznek feltételei: ha a Lufthansa ezeket túl szigorúnak találja, még mindig elállhat az ügylettől. Az EU még egy ügyet vizsgál: a súlyos pénzügyi zavarokkal küszködő légitársaságnak nyújtott 500 millió eurós pénzügyi injekciót Brüsszelben az uniós szabályok megsértésének tekintik.
Az AUA igyekszik minden eshetőségre felkészülni. A felügyelőtanács még ezen a héten jóváhagy egy B-tervet: a Lufthansa visszakozása esetén nem maradna más hátra, mint a csökkentés regionális méretűre, ami elbocsátásokat jelentene és súlyos hátrányt a bécsi repülőtér számára.
A nyolcezer fős munkatársi gárda mindenesetre igyekszik segíteni munkáltatóját, s zokszó nélkül, sőt, saját javaslatai alapján, szakszervezeti áldással vállalja a rövidített munkaidőt és a csökkentett bért. A 2000 légi kísérő június 1-jétől rövidebb műszakban dolgozik, az ezer pilóta pedig 5-8,5 százalékkal kevesebbet visz majd haza. A dolgozók utáni nyugdíjjárulék befizetését már április 1-jétől 75 százalékkal csökkentették. A takarékossági csomag volumene 225 millió euró. A deficit óriási, s egyre nő: a legfrissebb adatok szerint az első negyedévben további 88 millió euróval növekedett. Ez utóbbi éppen 46 százalékkal több a tavalyi év hasonló időszakának deficitjénél.
A Lufthansa többször megüzente – legutóbb vezére, Wolfgang Mayrhuber nyilatkozott így a Trend című magazinnak -, hogy ha az osztrák légitársaság nem kapja össze magát, semmi sem lesz az adás-vételből. Mayrhuber hozzátette: már így is jóval szerényebb a cég, mint amilyenről szó volt. Egyelőre úgy tűnik, ez mégsem akadályozza vételi szándékát. Az AUA sorsa véglegesen július 31-ig dől el.