Munkajogi szabályok kijátszása miatt perelik az Ubert az Egyesült Államokban
Az Amerikai Egyesült Államok minden tagállamát érintő pert indítottak vállalkozói az Uber ellen annak érdekében, hogy a magánfuvarozási alkalmazást üzemeltető cég ne külsős vállalkozóként, hanem munkavállalóként alkalmazza őket, és fizesse ki az elmaradt túlórákat, illetve egyéb juttatásokat – .
Korábban az Ubert két tagállamban, Kalifornia és Massachusetts államokban is beperelték, ez a mostani eljárás azonban az ország összes többi tagállamát lefedi technikailag ugyanazzal a tartalommal. Az Ubert lényegében azzal vádolják, hogy kikerüli a foglalkoztatással kapcsolatos alapvető szabályokat, amikor nem munkavállalóként, hanem független vállalkozóként szerződik a sofőrökkel.
A Kalifornia és Massachusetts államokban lezajlott perek eredményeként az Uber fenntarthatja a jelenlegi rendszerét, azaz a sofőröket továbbra is vállalkozóként alkalmazhatja, ugyanakkor tetemes összeget kellett utólag kifizetnie az ügyben képviselt 385 ezer sofőrnek.
A Techcrunch azt írja, hasonló eredmény várható a mostani perben is, a különbség csupán az eljárás léptékében van.
Az Uber közleményében azzal érvelt, hogy a sofőrök körében készített felmérés szerint mintegy 90 százalékuk azért használja az alkalmazást, mert szeret a saját főnöke lenni. Szerintük ha munkavállalóként foglalkoztatnák őket, rögzített bérrel és munkaidővel, elveszne a sofőrök rugalmassága, amit nagyra értékelnek.
Az amerikai per azért érdekes, mert a rendszerváltás óta egyre gyengébb munkavállalói érdekképviselettel rendelkező Magyarországon a taxicégek ugyancsak egyéni vállalkozóként foglalkoztatják a sofőröket, holott ők de facto alkalmazottak.
Az Uber jogi státusa világszerte országonként eltérő. Az Egyesült Államokban engedélyezik a szolgáltatást, de a sofőrök jogállására vonatkozó szabályozás tagállamonként eltér. Kanadában ugyancsak engedélyezett az Uber, a sofőröknek azonban regisztrálniuk kell magukat, és minden fuvar után adót kell fizetniük függetlenül a bevételüktől. Brazíliában 2015-ben a taxisszakszervezet nyomására betiltották az alkalmazást, egy héttel később azonban visszavonták az ítéletet, és az Uber jogi státusa azóta is vita tárgya. Az ausztrál adóhivatal az Uber felbukkanását követően azonnal lépett, gazdasági tevékenységnek nyilvánította az uberezést, és a tevékenység végzéséhez szükséges adószám kiváltására kötelezte a sofőröket. Belgiumban lényegében betiltották a szolgáltatást, a céget tízezer eurós bírság fenyegeti minden olyan fuvar után, amelyet az appon keresztül taxiengedéllyel nem rendelkező sofőrnek közvetítenek ki.