Mit ér a Nivea?
A világ egyik legismertebb kozmetikai márkáját vizsgálta az ARD német közszolgálati tv-csatorna. A Nivea fogalom – a nevet a megbízható, jó minőséggel azonosítják még azok is, akik még soha nem használták a krémeket s egyéb termékeket. A szakértők beható vizsgálatából azonban kitűnt, hogy a jó hírnév ellenére a Nivea sem nyújtja mindig és mindenben azt, amit várnak tőle.
A vizsgált különböző termékek sorában a női Gyémántfény – sampon egyértelműen győzött: a laboratóriumi vizsgálat szerint 4 százalékkal fényesebb hajat biztosít, mint az egyik fő vetélytárs, a DM Balea nevű hasonló terméke. Nem volt ilyen sikeres egy Németországban forgalmazott, állítólag a stressz okozta izzadás ellen védő dezodor: a tesztelők többsége a Nivea termékét nem találta jobbnak, mind több más hasonló, de jóval olcsóbb dezodort. Hasonló volt a helyzet, amikor versenytáncosok tesztelték a Nivea hajlakkot – illetve zselét: a többség a Wella, vagy a Panthen termékeit ítélte kipróbálás után jobbnak. Elbukott az ugyancsak a német piacon forgalmazott u.n. Skin energy gél, amelyet férfiaknak ajánlanak arcuk frissítésére éjszakázás után. A tesztek tanúsága szerint a hajnalig mulatót tesztelők a gél segítségével sem néztek ki jobban...
A napvédő krémek, sprayek kipróbálása után a tanulság: a Nivea termékek jók, de hasonló hatásúból több is van a piacon – jóval olcsóbban. A híres Nivea krémeknél az ARD arra hívta fel a figyelmet, hogy azokban olyan, a konzerválást szolgáló adalék-anyag van, amelyre nem kevesen allergiásak – s erre nem hívják fel a vásárlók figyelmét. A cég válasza: a kérdéses adalékkal egy másik, ugyancsak allergiát kiváltó anyagot helyettesítenek.
Tanulságos, s távolról sem csak a Niveára vonatkozó csomagolási trükkre hívta fel a figyelmet a közszolgálati tv: drágább kozmetikai termékek esetében a kis tégelyeket jóval nagyobb dobozba csomagolják. Abból indulnak ki – joggal – hogy a vásárló éppen drágább árúból inkább nagyobb csomagolást vásárol. Hogy azután csak otthon vegye észre: csak a doboz nagy. A német előírások 33 százalék üres helyet engednek e dobozokban – illetve 75 százalékot, ha azokon „ablak” van, amelyen át látható a tégely. Igen ám, de a boltokban az ilyen dobozokat általában úgy helyezik el, hogy az ablak rejtve maradjon – a vásárló a dobozon a tégelyt ábrázoló fotót látja, amelyet olyan szögből vettek fel, hogy az a valóságosnál nagyobbnak lássék..Egyébként a tesztelők, akiknek meg kellett becsülniük, mennyi krém van egy jelöletlen, 50 grammos dobozban, átlagosan 50 százalékkal többre gondoltak – de volt, aki kétszer annyira.
A Nivea termékeket gyártó Beiersdorfnak Hamburgban és Berlinben van gyára, a vállalat Németországban mintegy 5.000 embert foglalkoztat, akiket a kollektív szerződés alapján fizet és azok pótlékokra is számíthatnak. A cég beszállítóinak listája hosszú – termékei 150 országban készülnek. A Beiersdorf nyilatkozata szerint beszállítóiktól világviszonylatban felelős magatartást igényelnek – így pl. a heti rendes munkaidő nem haladhatja meg a 48 órát.
Az ARD utána nézett, hogy az egyik rohamosan fejlődő piacon, Indiában, ahol a jómódú polgárság számára érhetők el a Nivea nem olcsó termékei, mi a helyzet. A forgatócsoport – nem csekély nehézségek árán – csak kívülről örökíthette meg az egyik beszállító üzemet. Felvilágosítást a munkakörülményekről a cég vezetése nem adott. Munkások, akikkel csak titokban beszélhettek, elmondták: kölcsönzött munkaerőként, mindenféle védelem nélkül, napi 12 órát dolgoznak. Havi jövedelmük 60, azaz hatvan eurónak felel meg.