Lipcsét szeretik a túristák

A 28 esztendőre fallal kettészakított Berlinhez hasonlóan pozitív változáson esett át az elmúlt két évtizedben Lipcse. A hajdani NDK vásárvárosa 2010-ben egyszerre csábítja a bel- és külhoni turistákat valamint a nemzetközi befektetőket.

2010. január 10., 12:01

A ma félmillió lakosával Németország 13. legnépesebb településeként jegyzett Leipzig 1216-tól rendelkezett vám és kereskedelmi jogokkal. Vidékét az időszámítás utáni első évszázadban germán törzsek, majd 900 körül szlávok népesítették be. A mezőgazdaságon kívül főleg a várost átszelő Weisse Elster folyó halászata és a kereskedelmi utak kereszteződéseinél kialakult vásárok nyújtottak megélhetést az itt élőknek. A 15. század két fontos változást hozott: 1409-ben prágai német diákok alapították meg Lipcse első egyetemét, s 1497-ben vásárvárosi privilégiumokat kapott a szász település. Lipcsét már a középkorban a könyvek városaként tisztelték Európában: a nyomdaipar hagyományai napjainkra sem homályosultak el. A legelső újság 1518-ban jelent meg itt. Múltban gyökerező gazdagságát idézi a 16. században, német reneszánsz stílusban épült Altes Rathaus (Régi Tanácsháza) és az előtte elterülő óriási piactér. A 17. század utolsó negyedében megnyílt Börze barokk csodáját ma már csak kordokumentumokból ismerjük. A 18. század lipcsei szellemiségére nagy hatással volt J.S. Bach, aki 1723-tól haláláig, 1750-ig volt a Thomaskirche kántora.

A lipcsei csata és '89 tüntetései

A város másik híres temploma a kívül-belül restaurált, pálmás oszlopairól híres középkori Nikolaikirche. A 19. századra nem csupán az ipari forradalom volt jellemző Európában, hanem véres háborúk is. A lipcsei Népek Csatája 1813 októberében az orosz-porosz-osztrák seregek győzelmét hozta Napóleon császár felett: a csata emlékművét napjainkban is százezrek keresik fel.
A munkásmozgalom 19. sz.i kialakulása jelentős baloldali központtá is avatta Lipcsét. A későbbi keletnémet pártvezér Walter Ulbricht ebben a városban született, tanult asztalosnak s lett mozgalmár. Lipcse a második világháborúban brit és amerikai bombázások következtében súlyos károkat szenvedett. Az 50-es évektől (Kelet-Berlin után) jó 600 ezer lakósával az NDK második legnagyobb városává nőtte ki magát. 1989 sorsfordító nyarán/őszén a reformokat követelő hétfői demonstrációk gyorsították Erich Honecker rendszerének összeomlását, a berlini fal ledőlését.
A 300 négyzetkilométeren elterülő Lipcsének napjainkban mintegy 500 ezer polgára van – lassan sikerül lefékezni az elvándorlást -, s egyre növekszik a külföldi diákok aránya is. Az 1990-es újraegyesítés óta sokat korszerűsödött nagyvárosban, noha a gazdasági válság miatt 0 ismét magas a munkanélküliség. Az utcák, parkok tisztasága azonban a nehezebb időben is példás, meglepő. A restaurált régi épületek és új üvegpaloták, hotelek, bevásárló központok harmóniája, az iparvállalatok ízléses környezete nyugalmat áraszt. Korszerű repülőtér, főpályaudvar várja a Lipcsére kíváncsi turistákat. Természetesen jó minőségű autópályán is eljuthatunk a Budapesttől csak 700 kilométerre fekvő, szép, történelmi német városba.