„Lego-módra” készülnek a Volkswagenek
A Volkswagen, a Skoda, az Audi modelljei külsőre a jövőben is különbözőek lesznek, ám a motorház alatt sok műszaki megoldás, alkatrész az olcsóbb és a drágább autókban teljesen egyforma lesz. A most bevezetett gyártási módszer segíti a VW-konszernt, hogy ne csak helyt álljon az élesedő globális versenyben, hanem megvalósíthassa nagy álmát: a világ első számú autógyártója legyen. Szakértők szerint az új rendszer mintegy 30 százalékos költség-megtakarítást tesz lehetővé. Ezt ugyan a cég nem kívánja figyelembe venni az áraknál, de tovább javít a minőségen: így kisebb autókat is felszerelnek majd olyan elektronikus biztonsági rendszerekkel, amelyeket eddig csak nagy kocsikba építettek.
A modul-rendszer olyan, mintha Lego-alkatrészekből állítanák elő az autót, írta a Der Spiegel. Minden, keresztben szerelt motorhoz ugyanazokat a darabokat használják majd, függetlenül a típustól. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy míg eddig kereken 300 fajta motor-sebességváltó párosítás létezett, ezentúl csak 36, míg a 102 fajta klímaberendezés helyett csak 28 fajtát építenek be. Nem beszélve a motort és a sebességváltót összekötő elemről: a több tucatnyi különböző helyett ezentúl ebből csak egyfajta készül majd.
Aki azt hinné, hogy ezek után egyformán néznek majd ki a VW-konszern kocsijai, téved. A szabványosítás egyedül a karosszérián belüli alkatrészekre vonatkozik. A kocsiszekrény formája, méretei, beosztása, a tengelytávolság vagy az ülések elhelyezése tekintetében a tervezőknek továbbra is szabad keze van. Sőt: a motor - és a hajtómű-szerelés egységesítése lehetővé teszi, hogy szűk vevőkör részére is gazdaságosan gyárthassanak egyedi típusokat, hiszen rövidebb időt vesz igénybe a tervezés, sokkal könnyebb és olcsóbb a gyártás.
A modul-rendszer szakmai becslések szerint felére csökkenti a járművek gyártási idejét és mintegy harmadával mérsékli a termelési költségeket. További előny, hogy a mind élesebb nemzetközi versenyben a VW vetélytársainál gyorsabban tudja piacra hozni mindenkori új típusait. Az új módszerrel elsőnek az Audi A3-as illetve a Golf készül majd, az előbbi júniustól, az utóbbi novembertől. A konszern hír szerint nem kívánja az árban is tükrözni jelentős megtakarításait, de azokat - legalábbis részben - a minőség további javításában nyújtja a vásárlóknak. „A biztonság demokratizálása”, hangzik a jelszó. Magyarán: a modul-rendszernél immár a kis – és a kompakt kocsikban is elérhetőek lesznek azok a korszerű elektronikus biztonsági rendszerek, amelyekhez eddig csak nagy, drága autók vásárlásnál juthatott a vevő.