Köszönjük, hogy biciklizel!
Ha kerékpárral közlekedsz, hozzájárulsz, hogy tisztább legyen a város levegője, s csökkenjen a zsúfoltság – miközben javul az erőnléted és a közérzeted is – olvasható Stockholm honlapján a 'cykel'címszó alatt. Úgy tűnik, a város tovább 'udvarol' lakóinak, pedig az elmúlt tíz évben a korábbihoz képest kétszer annyi embert ültetek nyeregbe, s a 'Leg-biciklis-barátabb város' címet is elnyerték.
Amint tavaszra fordult az idő, milliók váltanak négy kerékről kettőre, s gurulnak, míg le nem esik az első hó. Nem csak vidéken, de a svéd nagyvárosokban is. A legelszántabbak persze nyomják, ha esik, ha fúj, ha fagy - hiszen itt úgy tartják: rossz idő nincs, csak nem megfelelő ruházat... s téli gumi kapható kerékpárra is!
A svédek lelkes biciklisek. A szabadság, a mozgás és a természet szeretete sarkallja őket, vagy a versenyszellem?... Mindegy is. A legkisebbek, még járni nem tudnak, de a háromkerekűért már 'ölik' egymást az óvodák udvarán. A kiskamaszok alig varják, hogy egyedül bicajozhassanak suliba, a csomagtartóba szúrt hosszú szárú háromszögű sikító színű zászlóval jelezve: vigyázz, itt gyerek gurul! (a sisak kötelező – felnőtteknek ajánlott). A gimi felé pedig sokan már az első nyári keresetükből vásárolt 'nemesebb vaddal' villognak – e korban a pozíciós harc nagy hajtóerő... még bicajban is.
Nem így később! Aki városi forgalomban kedveli a tekerést, legkényelmesebben a kimustrált khakiszínű harci bicajon teheti. A hadsereg secondhand üzleteiben juthat hozzá, nem is túl olcsón, mivel igazi kultusza van. Ám városban kifejezetten hasznos a csinos nosztalgiabringa, mely óriási kerekei miatt elegáns pedálozást tesz lehetővé, s vígan elbírja a ráakasztott kosarakba tett komputert, ernyőt, bevásárlószatyrot, virágot, gyereket – és még rendszám is van rajta! Megszokott látvány az is, amint a stockholmiak teljes harci felszerelésben nyomják a pedált, reggelente és délutánonként – munkába vagy hazafelé igyekezve – a tusolás, ruhaváltás maceráját is vállalva. S az is, amint a belvárosi irodaházak, bankok, minisztériumok, s a parlament felé sikkes hölgyek és urak surrannak egy elegáns vagy éppen poros kétkerekűn...
Kerékpártárolót vagy parkolót nemcsak köztereken, de középületek körül is építenek, falhoz támasztani ugyanis tilos. Ám a zárt tároló s a bombabiztos lánc sem védi meg a bicikliket a tolvajoktól. Igen: népsport a biciklilopás. Az uppsalai diákok a folyóba hajigálást is űzik – a város időnként előkotorja őket, s benyújtja a számlát... Ellopták a kerékpárt? Irány a biztosító, a rendőrség ugyanis nem foglalkozik biciklitolvajokkal, hacsak a vásárláskor nem üttettük a vázba az azonosító számukat (hogy a tolvajnak szemet szúrjon).
Akinek sok a napi ki-bebicajozás, nincs sajátja vagy turista, kölcsön is vehet egyet a közösből. Eddig mintegy 1000 járgányt szerzett be a város, melyek ott virítanak – a kollektív közlekedési eszközökhöz igazítva –, a nagyobb csomópontokban, és 06.00 s 22.00 óra között bérbe vehetők, majd bármikor, bárhol leadhatók. A bicajkártya ott vásárolható, ahol az SL (stockholmi közlekedési vállalat) bérlet is, de akár erre is tölthető kerékpárdíj, a megállókban lévő automatákról, s a netről: 125 korona a 3-napos kártya, 200 korona az április-október szezonbérlet. A város honlapjáról letölthető egy bringás útvonal-kalkulátor is!
Stockholm mintegy 750 km bicikliúttal, számos ponton elhelyezett önkiszolgáló pumpa- és miniszervizzel, több városi versennyel (a világ legnagyobb női versenyét is mi rendezzük: TjejTrampet) és tizenegy városon átvezető (guided) kerékpár-túraútvonallal igyekszik a bringabarátok kedvébe járni. (a második képen: Carl Bildt, konzervatív külügyminiszter és felesége, Anna-Maria Corrazza kampányol a szeptemberi parlamenti választás előtt – mindketten ódivatú fekete bringájukkal).
Kapcsolódó linkek:
- Svenska Cykelsällskapet- a Svéd Kerékpáros Társaság - svéd, angol és német nyelven
- Stockholm Bike Guide- vezetett stockholmi biciklitúrák - angol, német, francia nyelven