Kínai mentőöv a Saabnak

Amikor kedd reggel Victor Muller, a Saab-Spyker igazgatótanácsának elnöke megjelent a Göteborg melletti szerelőcsarnok betonján – már többezren várták. Borostásan, farmerben és a cég logójával ellátott csuklyás pulóverben – remek pszichológiai érzékkel, de valószínű, tényleg azért –, mert úgy tartotta hitelesnek, hogy maga álljon az alaklamazottai elé. Kérjen bocsánatot a vezetés okozta bizonytalanságért, mielőtt bejelenti: világkörüli turnéja sikerrel járt, és bár ezalatt alig aludt, de megszerezte a cég talpon maradásához szükséges pénzt.

2011. május 20., 00:08

A már hat hete kényszerpihenőjüket töltő és egyre nyugtalanabb szerelő-, fejlesztő- és adminisztratív személyzet, a globális pénzügyi válság által leginkább sújtott autógyártásban dolgozva, az utóbbi években már átélt néhány kilátástalan periódust. A konzervatív-liberális svéd kormány gazdasági miniszterének, Maud Olofsson asszonynak pedig egyáltalán nem állt szándékában megmenteni a nagymultú üzemet, mondván: miért az adófizetők pénzét áldoznák egy olyan autógyárra, amely nem tud piacképes terméket előállítani. (Igaz, elkülönített százezer koronát, a nyugat-svédországi autóipar esetleges bedőlése miatt munkanélkülivé válók átképzésére).

A kedd reggeli rögtönzött gyűlés résztvevői jól emlékeztek még: 2010. februárjában ugyanebben a szerelőcsarnokban tortával-pezsgővel azt ünnepelhették, hogy hosszas 'ha' meg 'de' után, a holland Spyker beszállt a Saab üzletébe, ezzel megmentve mindnyájuk egzisztenciáját.

Ám a stabilizálás első éve – téves helyzetmegítélés, s menedzselés miatt –, ütemezési zavart hozott. A felpörgetett termeléssel nem tartott lépést az értékesítés, s a gyár alól kifutott a szőnyeg: elfogyott a pénz, képtelenné vált fizetni a beszállítóknak, miáltal a termelés ideiglenes leállítására kényszerült. Kétségessé vált a modellfejlesztése is.

Muller több hétig tartó, több országot érintő útja az utolsó órában hozta meg a sikert. Úgy tűnt, meggyőző volt, ahogyan a reptérről egyenest a gyárba érkezve, hamut szórt a fejére. S az is, hogy ott a szerelőcsarnokban festette fel először bíztatónak a cég közeli jövőjét – mielőtt leült volna egyeztetni a Saab menedzsmentjével, s partnereivel. Annak ellenére is, hogy a szerelőszalagokon legkorábban június elején indulhat el újra a munka.

Pénzszerző maratonját futva, az igazgató már május elején látni vélte a célszalagot. Be is jelentette: a Hawtai Motor Group lesz az a cég, amely garantálja majd, a Saab tovább gurulhat. Ám a HMG visszalépett! Az igazgató pedig további, beláthatatlan körök megtételére kényszerült, miközben minden nappal nehezebbé vált a sprint. Hétfőn aztán kiadott egy váratlan sajtóközleményt: Qing Hua, a Pang Da Automobil vezére tenyerébe csapott.

A shanghaji cég, amely mindössze három hete tőzsdei szereplő! – no-name aktőrnek számít, miközben egy óriás: 1100 viszonteladót tudva hálózatában, valójában Kína legerősebb autókereskedőjének tudhatja magát. A közös szándéknyilatkozat szerint 30 millió euro értékben vesznek személyautót a Saab-tól – a pénzt már kedden át is utalták – s bizonyos feltételek mellett, további 15 millióért vásárolnak, egy hónapon belül. Ezen túl 65 millió euróért 24 százalékos tulajdonrészt szerez magának a Saab-ot kézben tartó Spyker Car-ban. Ez a csomag több, mint elég ahhoz, hogy a svéd gyár újra finanszírozni tudja működését középtávon. A szerződés tartalmaz egy joint-venture megállapodást is: ennek értelmében a Pang Da lesz a Saab egyedüli kínai viszonteladója.

Míg a svéd, a kinai és az európai hatóságok jóváhagyják a szerződést, Victor Muller kicsit kifujhatja magát, ám hamarosan újabb hosszútávú futás vár rá. Miután a Pang Da eladással foglalkozik (s bár ebben uralja a kinai piacot!) – a Saab továbbra is kínai befektetőre vadászik az ottani gyártás elindításához. Nem nagyon szeretné a már részben birtokon belül lévő, s 100 millió euróval a zsebében még nagyobb (összesen 30 százalékos) tulajdonrészre ácsingózó, Vlagyimir Antonov orosz pénzembert beljebb engedni... Annál is inkább, mivel ezt, az EIB (European Investment Bank) sem nézné igazán jó szemmel.


Forrás:

Teknikens Värld
Dagens Nyheter


Foto: Adam Ihse / DN