Ki volt Theo Albrecht ?

A Ruhr-vidéken kis boltokkal kezdte s a napokban 89 évesen Németország harmadik leggazdagabb embereként hunyt el Theo Albrecht, az Aldi egyik alapítója.

2010. július 31., 22:29

Albrecht-Discount – röviden Aldi lett a boltok neve, amelyeket a mama és Theo két évvel idősebb bátyja, Karl nyitott. Akkor Európában újnak számító koncepciójuk lényege: jó minőség – alacsony ár. Tömegfogyasztási cikkek viszonylag kis választékban, de nagy mennyiségben, így olcsón – egyúttal alacsony üzemeltetési költségek mellett.

Napjainkban világszerte évi 50 milliárd dolláros forgalmat bonyolít le az Aldi, amely az elmúlt években hazánkban is megjelent. Egyik alapítójával a német gazdasági élet egyik legtitokzatosabb személyisége távozott az élők sorából. A társasági életben sosem vett részt, interjút soha nem adott; jellemző, hogy halálhíre illusztrációjaként egy 1971-ben készült fényképét használták fel a lapok. A Forbes magazin szerint a 16,7 milliárd dolláros vagyonnal rendelkező üzletlánc-tulajdonost csak bátyja, Karl (23,5 milliárd dollár) és Michael Otto, a nevét viselő csomagküldő szolgálat tulajdonosa (18,7 milliárd dollár) előzte meg a szuper-gazdagok németországi listáján

Amint a Handelsblatt fogalmazott, a gyorsan bővülő Aldi-hálózat már akkor a globalizáció elvét követte, amikor ezt a fogalmat még nem is ismerték. Az Aldi Nord és az Aldi Süd, az Albrecht-fivérek két, jogilag egymástól független üzletlánca jelenleg csaknem 4.300 egységet tart fenn Németországban, emellett 18 országban összesen 9.400 üzlet viseli az Aldi logóját. A vállalkozás a nyolcvanas évektől kezdődően Amerikától Ausztráliáig terjeszkedett s évi 50 milliárd eurós forgalma mintegy felét ma már külföldi érdekeltségei bonyolítják. Az „Aldi-egyenlítőt” a Ruhr-vidéknél húzták meg. Ennek megfelelően Dániát, a Benelux-államokat, Franciaországot, Spanyolországot és Portugáliát az Aldi Nord, az alpesi országokat, Kelet-Európát, valamint az angol nyelvű országokat az Aldi-Süd „gondozza”.

Sikeresek az utánzó vetélytársak is

A hetvenes években a Lidl, a Penny és a Nettó megalakulásával versenytársak jelentkeztek. A ma már a teljes német élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom több mint két ötödét lebonyolító diszkontláncok versenyének következményeként Németországban egyértelműen alacsonyabb az élelmiszerek és egyéb, a háztartásban leggyakrabban használt termékek átlagos árszínvonala, mint Európa más országaiban. Az alacsony ár azonban nem jelenthet alacsony minőséget. Amint az egyik neves frankfurti piackutató intézet szakértője fogalmazott, „a kedvező árak önmagukban semmit sem tesznek, azoknak minőséggel kell párosulnia”.

A Handelsblatt adatai szerint 2009-ben a német diszkontláncok versenyét a Lidl nyerte 15,13 milliárd eurós forgalommal, megelőzve a Karl Albrecht érdekeltségébe tartozó „Aldi-Süd” (13,75 milliárd), a most elhunyt Theo Albrecht érdekeltségét képező „Aldi-Nord” (11,70 milliárd), továbbá a Nettó (10,88 milliárd) és a Penny (7,68 milliárd) forgalmát. A két Aldi-lánc együtt a teljes német élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom 16 százalékát adja.

Szakértői vélemények szerint Németország diszkont jellegű üzletekkel nagyjából telített, a boltok száma érdemben aligha bővíthető. A kérdés, milyen további termékcsoportok felelhetnek meg a diszkont jellegű forgalmazás követelményeinek. A Handelsblatt szerint az Aldi esetében a személyi számítógépek és az elektromos gépek akciós értékesítésének tíz évvel ezelőtti bevezetése jelentette a legnagyobb sikert. Az utazási ajánlatok és a friss pékáruk forgalmazása ugyanakkor nem fért bele az üzletlánc profiljába.

Juhász Imre
Berlin

További írásokat olvashat Németországról a www.ger-mania.hu honlapon

Súlyosbodik a helyzet a parajdi sóbánya térségében, ahol csütörtök hajnalban újabb beszakadások történtek. A környék továbbra is veszélyzónának számít, miközben a szennyezés már messze túljutott a helyi határokon.