Interneten is közvetítik Salzburgból a Cosi fan tutte premierjét
Világméretű koncertteremmel örvendezteti meg a Siemens az operarajongókat: különleges technikával a salzburgi premierrel egy időben csütörtök este a hálón is látható-hallható lesz a Cosi fan tutte. Örömünkre az előadás karmestere Fischer Ádám, aki nem először vezényli a Bécsi Filharmonikusokat.
Senki sem állítja, hogy a Siemens nem reklám-megfontolásból vállalkozik a feladatra, de ennek jelentősége csekély ahhoz képest, hogy tömegekhez jut így el a
bemutatóa salzburgi Mozart-HázbólMozart szülővárosának erről az immár 89.-szer megrendezett kulturális seregszemléjéről azt tartja a világ, hogy ide inkább csak a kiválasztottak jutnak el. De lám, mégis van mód az öröm szélesebb körű megosztására.
A Siemens egyébként már tíz éve a Salzburgi fesztivál főszponzora, neki köszönhető, hogy néhány éve a salzburgi Kapitelplatzon
vetítika korábbi fesztiválok legsikeresebb operáiról készült felvételeket. Ez a mostani ötlet azonban élő közvetítést jelent, mégpedig a televíziónál is többek számára elérhető interneten.A fesztivált egyébként múlt szombaton nyitották meg a szokásos hivatalos ceremóniával. Az idei mottó, „A hatalmasok játéka” rengeteg lehetőséget nyújtott a politikusoknak szófordulatokra és magasztos gondolatokra. A legnagyobb figyelem azonban most is a nyitóbeszédre felkért művész szavait kísérte: Daniel Kehlmann,
a Világ fölmérése című regényévelfiatalon a nemzetközi élvonalba került író a rendezői színház lesújtó kritikájával alaposan felbolygatta a kedélyeket.A salzburgi megnyitó beszéd nagy megtiszteltetés (magyar művész is állt már ezen a szónoki emelvényen: öt évvel ezelőtt Szabó István Oscar-díjas filmrendezőre irányult a salzburgi Felsenreitschule ünnepi közönségének figyelme). A müncheni születésű, Bécsben nevelkedett 34 éves Daniel Kehlmann legfeljebb az első percekben tűnt elfogódottnak. A regényeiből ismert mesteri nyelven előadott nagyon személyes beszédben édesapja, az eleinte oly sikeres, később divatjamúltként megbélyegzett színházi és televíziós rendező sorsára (is) emlékezve ostorozta az öncélú, a szerzőt semmibe vevő rendezői színházat. Szavai éppen itt ugyancsak telibe találtak, és nem nehéz megjósolni, hogy hetekig tartó vitát indítanak.
Salzburg – nem feltétlenül a közönség, inkább a mindenkori intendáns – bizony kedveli a nem szokványos produkciókat, nem bánva, ha a rendező– feledve a művet – önmagát állítja reflektorfénybe. Aki az előző esti bregenzi televíziós közvetítést látta, kitűnően értette, miről beszél a fiatal író: az Aida énekesei, a betétek táncosai leginkább a tó vizében pancsoltak, s a mentős ruhába öltözött, avagy ruhájuk alatt békaember öltözéket viselő szereplőknek vajmi kevés közük volt az opera történetéhez.
Hatalmi harcok dalban, prózában
A 89. Salzburgi Nyári Játékok programját a mottónak megfelelően alakították, s ez nem okozhatott igazi nehézséget. Az opera- és a drámairodalomban van elég olyan darab, amely a hatalomért, avagy ellene folytatott harcról, a hatalmasságok intrikáiról, a hatalommal való visszaélésről szólnak.
Az idén 185 produkciót láthat a Mozart szülővárosába elzarándokoló és a méregdrága jegyárat kifizetni képes és hajlandó közönség. A fesztivál a délelőtti megnyitó után este Händel Theodora című operájával kezdődött, nem akármilyen előadásban, Nikolaus Harnoncourt feldolgozásában. A zenei megoldással a kritika is elégedett volt, azt azonban sokan kifogásolták, hogy miért kellett az operaprogram nyitányaként egy kevéssé látványos oratóriumot választani, még ha opera-feldolgozásban is.
A Cosi fan tutte a második operabemutató, a főbb
szerepeketMiah Persson, Bo Skovhus,Isabel Leonard, Topi Lehtipuu énekli. Fischer Ádám egyébként már máskor is vezényelte a Bécsi Filharmonikusokat. A fesztivál „házi zenekarára” az öt hét alatt igazi kihívás is vár: Luigi Nonno operája, amelyet ők még soha nem játszottak. Kivételesen átadják viszont a terepet egy másik előadáson: a Fidelio Daniel Barenboim West-Eastern Divan zenekarának előadásában kerül színre, az ő vezényletével.A komolyzenei program súlypontja Händel, Liszt és Varèse, parádés a vendégszereplők névsora: a sort Nikolaus Harnoncourt nyitja (a Bécsi Filharmonikusok élén), Ricardo Muti Liszt-esten vezényel, Esa-Pekka Salonen a Varèse koncert karmestere. Sir Simon Rattle a berlini filharmonikusokkal Haydn-t ad elő, Valerj Gergijev a londoni szimfonikusokkal, Mariss Janson a Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam élén ad koncertet, Sosztakovics, Debussy, Haydn művek szerepelnek a programban. Markus Hinterhäuser zenei igazgató összesen 16 estet szentel Beethoven és Liszt műveknek. Orosz dalesettel visszatér Salzburgba Anna Netrebko is. Ő mint mindig most is nagy figyelmet kelt, különösen, mert most már mindenhova viszi 10 hónapos kisfiát.
A színházi program is sokat ígér: Handke és Beckett egy műsorban, Dosztojevszkij Bűn és Bűnhődése (Andrea Breth rendezésében). Elmarad azonban Euripidész, a rendező Jürgen Gosch halála miatt: helyette egy berlini produkcióját, Csehov Sirályát sikerült a programba beiktatni. A Fiatal Rendezők Projektjében ismét van magyar résztvevő: Bodó Viktort hívták meg. Grazi társulattal állítja színre a Lewis Caroll Alice Csodaországban című művéből készült darabot. Az idei „költő vendég” Daniel Kehlmann, aki több estén találkozik a közönséggel, illetve az ő kedvelt darabját, zeneszámait adják elő. És persze nem marad el az Akárki, Hugo von Hofmannstahl Salzburgban kultikus darabja, amely a Dom téren mindig a prózai program nyitó előadása. Most utoljára adják ugyanabban a szereposztásban, Peter Simonischekkel a címszerepben, oldalán a szeretőt Sophie von Kessel alakítja. Jövőre Nicholas Ofczarek és Birgit Minichmayr veszi át a szerepeket.
Ki megy, ki marad: a szokásos salzburgi társasjáték
Salzburg nem lenne az, ami, ha nem árnyékolná be a programot az örökös találgatás a jövőről, a nyilatkozatháború. Jürgen Flimm intendáns a nyitás előtti utolsó percben megkapta a szerződésmódosítást, amit kért, így jövőre a fesztivál után máris távozhat. A berlini Unter den Linden opera igazgatója lesz – érthető, ha ezt a megtisztelő felkérést semmi áron nem adja. Különösen, hogy szavai szerint számára elfogadhatatlan az a politikai nyomás, amely Salzburgban a fesztivál igazgatójára nehezedik
Flimm nem nagyon aggódik amiatt, hogy 2011-ben lényegében gazda nélkül marad Salzburg, hiszen Alexander
Megoldják majd azt az egy évet, már szinte kész a műsor – mondja, és sokakban felvetődik a kérdés, vajon kell-e egyáltalán egész évben foglalkoztatott intendáns ide. A kuratórium másként gondolja, s felkérte a jelenlegi zenei igazgatót, vállalja arra az egy szezonra az intendánsi szerepkört. Sokak szerint Markus Hinterhäuser hosszabb időre is szívesen lett volna itt igazgató – azt viszont nem vállalta, hogy Pereira hivatalba lépése után is maradjon. Hogy ki lesz az utóda, azt még nem tudni, de az idei nagyszerű program láttán máris hullnak a krokodilkönnyek.
Egy problémával kevesebb, a 2011-es évad vezetését megoldotta a kuratórium, lett azonban rögtön másik gond: a gazdasági igazgató is bejelentette, hogy nem tölti ki szerződését. Az ő feladatát ideiglenesen az elnökasszony, Helga Rabl-Stadler kapja.
A prózai színházat ismert színész-rendező veszi át: Pereira kinevezettje Sven-Eric Bechtolf, aki legutóbb a Bécsi Operában a
Wagner-tetralógiarendezésével hívta fel magára a figyelmet.A sok jövés menés csak hizlalja a pletykákat, és szaporodnak a salzburgi fesztivál kritikái is. Hiúság vására- mondják a megnyilatkozók közül többen, amely veszít a fényéből, magamutogatás és öncél az egész. Savanyú a szőlő – hangzik a válasz: azok vélekednek így, akik jönnének ide intendánsnak, rendezőnek, de nem hívják őket.
Tény azonban, hogy a jegyeladás az idén nehezebben megy. Ez nem csak a csillagászati jegyárakra vezethető vissza (egy-egy opera előadásra 370 euró a legdrágább belépő), s bár a válságnak is van szerepe, közrejátszik a korrupció ellenes törvény is, amely ezentúl nem engedi az ilyen típusú ajándékozást sem. Vagyis míg azelőtt egy-egy nagy konszern méregdrága jegyekkel jutalmazta hűséges ügyfeleit és munkatársait, avagy így szerezte meg közszolgák jóindulatát, most ezt törvény tiltja. Bár a fesztivál vezetése nem győz hálálkodni a szponzoroknak, tény, hogy az ő körük sem bővül kellő mértékben. Ez az a terület, amelyen a jövendő intendáns, Alexander Pereira nagymesternek számít, r, a Messiásra vár mostantól Salzburg.