Így fog működni az uniós oltási igazolvány

Az Európai Bizottság közzétette, mit kell tudni a július elsejétől használható uniós digitális Covid-igazolványról.

2021. június 8., 11:15

Szerző:

Eszerint az unió digitális Covid-igazolványát azok kaphatják meg, akik igazolni tudják, hogy:

  • kaptak Covid-19 elleni védőoltást,
  • negatív teszteredménnyel rendelkeznek, vagy 
  • felgyógyultak a Covid-19-ből.

Az ingyenes, digitális és papíralapú formában is elérhető igazolás a birtokosa nevét és születési dátumát, az okmány kiállításának időpontját, a védőoltással/teszttel/gyógyultsággal kapcsolatos tudnivalókat és egy egyedi azonosítót tartalmaz. Ezeket az adatokat csak az igazolvány tartalmazza, és amikor az okmányt más tagállamokban ellenőrzik, az adatok átadására, tárolására nem kerül sor. 

A Bizottság tájékoztatása szerint az igazolvány kiállításával kapcsolatos döntéseket a nemzeti hatóságok hozzák meg: kiállíthatják az okmányt például tesztközpontok vagy egészségügyi hatóságok, de akár közvetlenül, e-egészségügyi portálon keresztül is kiváltható lehet. Magyarországon – Finnországhoz, Szlovákiához és Szlovéniához hasonlóan – egyelőre tesztfázisban tart az applikáció bevezetése.

A tagállamoknak el kell majd fogadniuk azokat az igazolványokat, amelyek uniós forgalombahozatali engedéllyel (EMA) rendelkező védőoltás beadását igazolják, tehát

az ilyen okmányok jogosultjai mindenképp mentesülnek a szabad mozgás járványügyi korlátozása alól.

Ugyanakkor az EMA engedéllyel nem rendelkező kínai és orosz oltóanyagok elfogadásáról a tagállamok dönthetnek. Arról is saját maguk, hogy már egy beadott oltás után is elfogadják-e a védettségi igazolványt, vagy a teljes oltási sorozatot feltételül szabják.

Az uniós digitális Covid-igazolvány negatív teszteredmény alapján is kiállítható, ami az alkalmazandó népegészségügyi korlátozások értelmében sokszor követelmény. 

A digitális biztonság és az adatok tárolásáról a Bizottság azt írja, hogy minden kiállító szervnek (pl. kórház, tesztközpont, egészségügyi hatóság) saját digitális aláírási kulcsa van. Ezeket minden országban egy biztonságos adatbázisban tárolják. Ahhoz, hogy a rendszer működjön, az Európai Bizottság létesített egy átjárószolgáltatást, melyen az összes igazolás digitális aláírása ellenőrizhető EU-szerte. Azonban az igazolvány birtokosának személyes adatai nem haladnak át az átjárón, mivel a digitális aláírás ellenőrzéséhez erre nincs szükség. 

(Kiemelt képünk illusztráció: AFP | Besenyei Gergely)