Hadilábon a helyesírással
Vagy másfél évtizede új módszer terjedt el a német elemi iskolákban: írják le a gyerekek hallás után a szavakat úgy, ahogy gondolják – a helyesírást megtanulják később. A következmény: sok egyetemista sem tud helyesen írni, beszélni – s különösen a lakosság szegényebb rétegeit sújtja a félresikerült reform.
Németországban az oktatás tartományi hatáskörbe tartozik, s azok sem nagyon szólnak bele abba, mit és hogyan tanít a messzemenő szabadságot élvező pedagógus. Miután azonban a német diákok az elmúlt években egyre gyengébben szerepeltek a nemzetközi összehasonlítást nyújtó PISA-teszteken, Mecklenburg-Előpomerániában nemrég saját felmérésre szánták el magukat. A szomorú eredmény: csak harmadik osztályosok egyharmada tudott helyesen írni – másik harmaduk nem teljesítette a minimális követelményeket sem, a többi is csak éppen hogy.
A szakértők szerint ennek fő oka a korábban országszerte bevezetett módszer, amellyel a kicsik az első két-három osztályban úgy írhatnak, amint azt hallás után gondolják. Nem kell tartaniuk magukat a szabályokhoz. A tanár sem javított, sőt, ez a szülők részéről sem volt kívánatos. Indokolás: ha folyton javítják, elveszik a gyerek kedvét az írástól, ráérnek később, akár csak a negyedikben megtanítani neki, hogy ne hallás, hanem a szabályok alapján írjon... Amint azonban kiderült, sok gyerek számára nagy terhet jelent az átállás, amivel sokan nem is tudnak igazán megbirkózni. Miután felnőttek már így képzett nemzedékek, egyetemek és főiskolák is riadót fújnak: sok hallgatójuk még olyan szakokon sem tud helyesen írni, magát világosan kifejezni, ahol ez jövendő hivatásánál fogva különösen fontos lenne.
A problémára persze nem kevesen már régen felfigyeltek. Elsősorban a szülők, akiket mind több pedagógus is bátorított arra:”ellensúlyozzák” a hallás alapján való írás-oktatást, tanítsák otthon a gyereket még idejében a helyesírásra. Olyan családokban, ahol van erre igény és lehetőség, sokan meg is teszik – de a szegényebb környezetben, elsősorban bevándorlóknál ez ritkán adott, ami tovább nehezíti gyerekeik beilleszkedését, érvényesülését a társadalomban.
A megoldás még várat magára – miközben nem kevesen máig vitatják a német helyesírásnak a 90-es években bevezetett reformját. Az nem csak a diákok, sok felnőtt dolgát is máig nehezíti.