Globális összeomlás fenyeget Kína járványkezelése miatt
A zéró tolerancia az ellátási láncok bedőléséhez vezet.
Kínában ismét felütötte a fejét a koronavírus-járvány, a kormány által bevezetett korlátozások pedig minden képzeletet felülmúlnak. Az országban lezárják a sugárutakat és a forgalmi csomópontokat, hazaküldik az embereket, gyárakat zárnak be – ezek mind olyan intézkedések, amely az elektromos járművektől az IPhone-ig terjedő skálán rengeteg termék globális ellátási láncát lehetetlenítik el, derül ki a Reuters cikkéből.
Egyesek szerint egyre nehezebben fenntartható Kína vasszigora az omikron variáns terjedésének megakadályozásával kapcsolatban, ugyanis az intézkedések megnehezítik az anyagbeszerzést és a termékek szállítását. Szerdán több mint harminc tajvani vállalat vezetése közölte, hogy a kelet-kínai szigorítások miatt legalább a jövő hétig felfüggesztették a termelést. Egy nappal korábban a német Bosch autóalkatrész-gyártó vállalat jelentette be, hogy felfüggesztette a sanghaji és a csangcsuni telephelyek működését, két másik üzemet pedig zártkörű működési elvre állítottak át. Szintén kedden a tajvani Pegatron Corp, amely az Apple iPhone-okat szereli össze, leállította működését Sanghajban és Kunshanban.
Kína az állítólagos alacsony esetszámok ellenére is zéró tolerancia politikát folytat a koronavírussal szemben, azt sem veszik figyelembe, hogy a világ nagy részén a társadalmak és a kormányok már inkább megpróbálnak együttélni a járvánnyal és annak hullámaival.
Ráadásul Kína próbálkozásai és szigorításai nehézkesen érik el a kívánt hatást a kevésbé halálos omikron variáns rendkívüli fertőzőképessége miatt. A terjedés megakadályozásának szóló buzgalommal azonban a korlátozások messze túlmutatnak a vírus gócpontjain. A Gavekal Dragonomics április 7-i tanulmánya szerint Kína száz legnagyobb GDP-vel rendelkező városa közül nyolcvanhétben vezettek be valamilyen korlátozást.
A kamionosokat különösen súlyosan érintette a helyzet, ami hosszú sorokat és nagy mértékű késéseket okozott, illetve megemelte az árakat. Egy Shandong tartományból Sanghajba tartó teherautó foglalásának normál díja több mint négyszeresére, 7000 jüanról (1100 dollár) 30 000 jüanra emelkedett – mondta egy teherautó-fuvarozó cég egyik vezetője. Néhány sofőr elakadt az autópályákon, miután olyan városokba tartottak, mint Sanghaj.
A külföldi üzleti szervezetek aggodalmukat fejezték a helyzettel kapcsolatban, az Európai Kereskedelmi Kamara múlt héten levelet küldött a kínai kormánynak, amelyben felhívták rá a figyelmet, hogy
az országban működő német cégek mintegy fele ellátási problémákkal küzd.
Kína a kikötők működésének fenntartásával és a zárt láncú gyártás ösztönzésével próbálta tompítani a korlátozások hatását, április eleje óta azonban több mint kétszeresére nőtt a Sanghaj – a világ legforgalmasabb konténerkikötője – és a közeli Zhoushan előtt várakozó konténerhajók száma, ami közel háromszorosa az egy évvel ezelőtti számnak.
A közgazdászok is érzik az intézkedések hatását, nem is jósolják már a kínai gazdaság nagy mértékű növekedését, amely az idei 5,5 százalék körüli hivatalos növekedési célját sem valószínű, hogy megugorja. Az ING a múlt héten a korábbi 4,8 százalékról 4,6 százalékra módosította a Kínára vonatkozó GDP-előrejelzését. Szerdán Iris Pang, Kína vezető közgazdásza arra figyelmeztetett, hogy a kínai COVID-válság világszerte hatással lehet a növekedési rátákra. „Egy kínai probléma a világgazdaság számára is problémát jelenthet” – fogalmazott.
(Kiemelt kép: fertőtlenítőszert permeteznek az újonnan érkezett csomagokra lakóközösségének bejáratánál a kelet-kínai Sanghajban, 2022. április 11-én. Fotó: Fang Zhe / Xinhua via AFP)