Gigaalagút az Andok alatt

Dél-Amerika egyik legnagyobb szabású közlekedési beruházásába kezd rövidesen Argentína és Chile: új, korszerű alagúttal kívánják összekötni a két országot, átfúrva az egész kontinensen északról délre végig húzódó Andok hegyláncai alatt. Ha biztosra akarnak menni, jobb, ha nem az M6-os autópályát építő cég technológiáját alkalmazzák.

2008. szeptember 5., 11:13

Az alagútprojektet kis iróniával nevezhetjük akár feminista beruházásnak is, mert a terv ötletgazdája az argentin elnöknő, Cristina Fernandez Kirchner volt, aki gyorsan megkapta a támogatást chilei kolléganőjétől, Michelle Bachelet-től. Az elképzelést egyidejűleg jelentették be egy regionális tanácskozáson.

Az ambiciózus terv szerint egy 23 kilométer hosszú alagutat építenek, amely közúti és vasúti összeköttetést is biztosít a két ország között. Ezzel a kontinenst átszelő vonat Buenos Airestől egészen a chilei Los Andesig haladhat, ahol kapcsolódik a helyi hálózathoz.

A projekt költségét három milliárd dollárra becsülik. Egyelőre nincs hír arról, mikor kezdik meg az építkezést és mikorra tervezik az átadást. Sürgető tényező, hogy a két országot most csak egy keskeny alagút köti össze, aminek kapacitása nem elegendő. Ráadásul 3300 méter magasan halad, ezért gyakran előfordul, hogy a nagy havazások miatt lezárják.

Az új útvonal jóval alacsonyabban, 2500 méterrel a tengerszint felett halad majd, ezért egész évben biztonságosan használni tudják, ami mind a személy-, mind pedig az áruforgalom miatt kulcsfontosságú.