Gáz: drága lesz vagy nem lesz
Sokak szerint még csak küszöbön áll, mások szerint már el is kezdődött az újabb orosz-ukrán gázháború. A 2006-os és a 2009-es után a harmadik. A kijevi vezetés másfél éve hiába próbálkozik, hogy mérsékelje az orosz gáz árát, az folyamatosan drágul. Mert Moszkvát nem olyan egyszerű sarokba szorítani. Az első két gázcsatát ők nyerték, és most sem Kijevnek áll a zászló. Vajon a tél közeledtével Európa ismét berendezkedhet-e a zimankós, gázmentes napokra, hetekre vagy akár hónapokra? Dunda György vizsgálta meg a vita tárgyát: a gázszámlát.
Az ukrán gazdaság ma már ott tart, hogy tovább már képtelen elviselni az orosz gáz méltánytalanul magas árát, s annak gazdasági-társadalmi következményeit, hiszen az utolsó negyedévben Ukrajnának elvben 500 dollárba kerül majd ezer köbméter földgáz. S bár Moszkva a 2010-es harkivi paktumban foglaltak alapján – a Fekete-tengeri orosz hadiflotta szevasztopoli állomásoztatása fejében gázárengedmény jár Ukrajnának – száz dollárt elenged ebből, a 400 dolláros tarifa is elviselhetetlen teher Kijev számára.
Az ukrán állami büdzsé megközelítőleg ötöde az orosz energiaimport ellentételezésére megy el, bár a lakosság, a fogyasztástól függően, csak 100 és 150 dollár közötti összeget térít ezer köbméter gázért. A különbözetet viszont a költségvetés állja. Az idei év első hét hónapjában az ukrán állami gázszolgáltató, a Naftogaz 8 milliárd dollárt utalt át az orosz Gazprom számlájára, de a kormány a Naftogaz veszteségei miatti hatalmas deficit ellenére sem siet engedni a Nemzetközi Valutaalap (IMF) követelésének: emeljék a lakossági gázárat. Ennek hiányában pedig hónapok óta csúszik a Kijevnek szánt soros hitelkeret utalása is. Ám egy évvel a parlamenti választások előtt a Mikola Azarov vezette Régiók Pártja-kormány, amely mindenben engedelmeskedik Viktor Janukovics államfőnek, érthető módon nem szeretne további terheket tenni a válságtól amúgy is megroppant lakosság vállára, hiszen azzal választási vereségét kockáztatná. Más kérdés persze, hogy végső soron úgy is velük fizettetik meg a Gazprom számláját.
Kijevben mindenesetre elfogyott a türelem. Számításaik szerint évente 5-6 milliárd dollárral fizetnek többet az általuk reálisnak tartott árnál, miközben a Gazprom azt harsogja: piaci áron adja a kék lángot Ukrajnának. De ennek azért ellentmond, hogy míg 2011 első negyedévében Franciaországnak 275, Németországnak 305, Olaszországnak 317 dollárért szállították, addig a szomszédos – és nem mellesleg barátinak mondott – Ukrajna 363-at volt kénytelen fizetni érte.
Moszkva persze hallani sem akar a jelenlegi tarifaképzést szabályozó, 2009-ben megkötött kétoldalú megállapodás felülvizsgálatáról. Legalábbis csak amiatt nem, mert Viktor Janukovics ukrán elnökről azt tartják: oroszbarát. Úgy vannak vele, ha valóban lojális hozzájuk, akkor úgy táncoljon, ahogy az a Kremlnek is tetszik.
Az ukrán fél által egyre hevesebben kifogásolt, 2009 januárjában aláírt kontraktus, amely akkor pontot tett a több hétig tartó, és egész Európa által megsínylett gázháború végére, tíz évre szól. Kijev azonban nem várhat addig, hiszen már most is szabályszerűen fojtogatja az országot a gázhurok. Tudni kell ehhez, hogy Ukrajnában irdatlanul magas és pazarló a gázfogyasztás, csak az iparnak 54 milliárd köbméter a szükséglete évente. A GDP minden egyes dollárjának előállítása kétszer annyi energia-ráfordítást igényel, mint átlagosan a világban, s háromszor annyit, mint az EU-ban. Korszerűsítésre pedig nemigen van pénz, jobbára csak modernizálási tervek léteznek, ám az is csak annyit ér, amennyi megvalósul belőle. Márpedig – egyelőre semmi. Az ukrán energetikai szaktárca készített egy stratégiát, amely szerint 2015-ig olyan szintre fejlesztenék a saját kitermelést, az alternatív gázszállítást, az energiatakarékosságot és a szénfelhasználás növelését az iparban, hogy a jelenlegi 40 milliárd köbméter helyett csak 12,5 milliárdot kelljen vásárolni az oroszoktól. Ismerve azonban az ukrajnai lehetőségeket, a valóságban erre csekély esély van. Épp ezért Moszkva nem is veszi komolyan ezeket az ijesztgetésnek, a tárgyalási pozíció javítására szolgáló ukrán bejelentéseket.
Sok egyéb ok mellett azért sem ijed meg a nagy szomszéd, mert az emlegetett 2009-es megállapodás nemcsak az árképzést részletezi, de azt is, hogy Kijev tíz éven át mennyi gázt köteles átvenni, vagy legalábbis mennyiért kell fizetnie, bármilyen körülmények között is.
A Janukovics-rendszer azzal is érzékeltetni akarja határokon belül és azokon kívül, hogy mennyire hátrányos szerződés született anno Moszkvában, hogy perbe fogták az akkori miniszterelnököt, Julija Timosenkót. (Hét évet kér rá a bíróság az oroszokkal kötött megállapodás miatt.) Ez azért is jól jött a mostani vezetésnek, mert a szociális-gazdasági kifogások álarca mögé bújva számolhatnak le legfőbb politikai riválisukkal, már ha Európa hagyja. De ez már más kérdés...
Helyette inkább az egyre kilátástalanabbul vergődő ukrán vezetés legújabban egy tízéves, a múltból elővett kormányközi egyezményt mutogat, s azt leporolva szeretné valamelyest puhítani Moszkvát. Abban még 50 dolláros gázár szerepel, s a narancsos forradalomig Ukrajna valóban ezen az áron kapta a földgázt. Ám ezt 2005-ben, Viktor Juscsenko államfő hatalomra kerülésekor, hirtelen mindkét fél elfejtette. A szerződésben az szerepelt, hogy a két fél évente felülvizsgálja, és közös megegyezésre jut az Ukrajnának szánt energia mennyiségéről, áráról, valamint a tranzit kérdéséről. A tíz éve megkötött megállapodásnak időbeli korlátozása nincs, ezért Kijevben azt mondják, térjenek vissza ahhoz. Moszkva persze ezen is csak mosolyog.
Mint ahogy ezt teszi a Naftogaz megreformálásának ötlete hallatán is. Mikola Azarov ukrán kormányfő kifejtette: a Naftogaz bázisán ugyan, de önálló egységekbe tömörítenék a belföldi ellátásáért, a tranzitért és a saját kitermelésért felelős részlegeket. A kabinet vezetője úgy értékeli, ezekkel a változásokkal gyakorlatilag érvényét vesztik az ukrán állami gázcég korábbi megállapodásai, beleértve a Gazprommal megkötött egyezményt is.
Alekszej Miller, a Gazprom elnöke hiábavaló próbálkozásoknak tartja Kijev minden igyekezetét, legyen szó bármiről is. Az egyre kiélezettebb helyzet ellenére a gázmonopólium feje még viccelődésre is ragadtatta magát. Azt mondta: az ukránok felszálltak egy olyan vonatra, amelynek a neve "olcsó orosz gáz". Csak azt nem tudják, hol kell leszállniuk, és azzal sincsenek tisztában, hogy a szerelvényük vakvágányra fut... Dmitrij Medvegyev elnök szintén világosan értésére adta ukrán partnereinek, hogy kibúvók keresése helyett teljesítsék inkább az érvényben lévő 2009-es kontraktusban foglaltakat.
Akadnak persze azért olyan körülmények is, amelyek teljesülése esetén Moszkva mégis hajlandó lenne egy jelentősebb árkorrekcióra. Két lehetséges javaslattal is előálltak. Egyrészt azt kérik Ukrajnától, csatlakozzon az orosz-fehérorosz-kazah vámunióhoz, másrészt tegye lehetővé a Naftogaz beolvasztását a Gazpromba. Kijev egyikre sem hajlik. A vámuniós integráció végleg stoppolhatja az Európai Unióval megkötendő társult tagsági egyezményt és a szabadkereskedelmi övezet létrehozását, az annyira vágyott vízumliberalizáció felgyorsításáról már nem is szólva. A két gázóriás fúziója pedig vélhetően megint csak nem Ukrajna malmára hajtaná a vizet, hiszen ez a koreográfia Fehéroroszországgal korábban már megtörtént, s oda vezetett, hogy Minszk teljesen elveszítette energetikai és gazdasági függetlenségét.
Ukrajna próbál tehát talpon maradni, bár ennek sikere egyelőre igen kérdéses. A fentebb vázolt manővereken túl az elnöki adminisztráció már készíti a szükséges iratcsomókat a nemzetközi bíróságoknak. Kiszivárgott információk szerint az egyik érv például az lesz, hogy 2009-ben Moszkva gyakorlatilag zsarolással vette rá Ukrajnát a megállapodás aláírására, hiszen a tárgyalások idejére elzárta a csapokat.
Kijev mindent megpróbál tehát, ám ebben a harcában egyelőre mintha magára maradt volna. Európa pedig kivár, jól jelzi ezt Günther Öttinger, az energiabiztonságért felelős EU-biztos nyilatkozata, aki szerint Brüsszel a békés megoldásban és a gázháború megelőzésében érdekelt. Sem több, sem kevesebb...
Kijev ugyanakkor az udvarias gesztusokon túl inkább azt várná el Brüsszeltől, hogy a gyakorlatban is segítse Moszkva elleni harcában. Például úgy, hogy hozzájárul az ukrajnai tranzitvezetékek korszerűsítéséhez. Az Északi Áramlat beindításával, a Déli Áramlat munkálatainak előrehaladtával Kijevben világosan érzékelik, sürgősen tenni kell valamit az elavult tranzitrendszer modernizálásért. Egyelőre azért a kerülőútvonalak még nem lehetetlenítik el teljesen Ukrajnát, hiszen jelenleg 110 milliárd köbmétert szállítanak Európába az ukrajnai csövek, de a versenyben és helyzetben maradásért nyilván gyorsan tenni kellene valamit. Erre azonban nincs pénz, de még a törvényi keretek is hiányoznak. Csak egy valami biztos: Ukrajna határozott léptekkel halad az újabb, sorban a harmadik gázháború felé. Az első kettőt úgy veszítette el, hogy közben drasztikusan drágult számára az orosz gáz. Most annyiból várhatja kedvezőbb helyzetben a csatát, hogy a szakminisztérium közlése szerint a tározókban sikerült annyi tartalékot felhalmozni, amennyi az egész fűtési idényre elegendő lehet. Ismerve az előzményeket és a két fél mentalitását, Európának sem ártana hasonlóan cselekednie.