Erőd küzd Oscarért
Nyikita Mihalkov Csalóka napfény 2: Erőd című moziját indítja az oroszországi Oscar-díj bizottság az Amerikai Filmakadémia elismeréséért folyó versenyben, az idegen nyelvű filmek kategóriában. A jelölést kisebb botrány kísérte, a bizottsági elnök nem írta alá jegyzőkönyvet, és javasolta Mihalkovnak, hogy lépjen vissza, néhány filmkészítő pedig a sajtóban kifejtette, hogy a döntéshozó testület eleve illegitim, mert csak az egyik, éppen a Mihalkov által elnökölt filmkészítői szövetség tagjaiból áll.
A tavasszal Oroszországban bemutatott Erődöt, amely a 45 millió dollárból eddig mintegy másfél milliót hozott vissza, a hazai közönség tüntetően utálja és elutasítja. Ugyanígy szánalmasan megbukott a kritikusoknál és a nézőknél a második világháborús eseményeket feldolgozó dilógia első része, a mozikba tavaly került
Csalóka napfény 2: Szembenállás(43 millió dolláros költségvetés), amely Cannes-t is díj nélkül járta meg.Széteső, követhetetlen, lélektelen, gondolatnélküli, a vér és a csonkítás látványában értelem nélkül tobzódó, ízléstelen, kommersz, olcsón deheroizáló – ezek az enyhébbek a két mozi darabbal kapcsolatban használt jelzők közül. Nincs elfogadható válasz arra, miért is kellett az érdemdús rendezőnek ezeket elkészítenie, a Szembenállás végzetes hiba volt, az Erőd végképp bizonyítja Mihalkov filmkészítő tehetségének elapadását – vélekedik nem egy hazai kritikus és filmes blogger, miközben elismeri, hogy mind a két munkában vannak filmtörténeti értékű jelenetek és zseniális színészi alakítások. Általános az érthetetlenség azzal kapcsolatban, miért támasztotta fel
Nyikita Mihalkovaz 1994-ben Oscarral méltón jutalmazott Csalóka napfénytökéletesen lezárt történetének halott hőseit, hacsak nem puszta számításból, mert annak a világsikerére akarta a folytatást „ráültetni”.A csapnivaló fogadtatást hagyta figyelmen kívül az oroszországi Oscar-bizottság – amelynek Nyikita Mihalkov is tagja, aki persze nem szavazott – amikor vita nélkül az Erődöt jelölte ki, a listáján szereplő két másik alkotást félresöpörve. Holott Andrej Zvjagincev Jelenájaaz idei cannes-i filmfesztivál egyik versenyen kívüli programjában különdíjat kapott, sokfelé megvásárolták, Alekszandr Szokurov Faustjapedig elnyerte a velencei fesztivál fő díját, az Arany Oroszlánt. Igaz, a jelölés időpontjáig egyik filmet sem játszották még odahaza, ami pedig feltétele az Oscaron való részvételnek, de aligha ez a könnyen elhárítható akadály irányította a bizottságot, amelyről a Novaja Gazetaazt írta, hogy nem annyira szakmai, mint amennyire a konjunktúrára ráhangolódó, bizonyos „törzsi” érdekeket képviselő testület. Mihalkov sem vonta vissza filmjét, hiába szólította fel erre a bizottság elnöke, az egyedüliként tiltakozó Vlagyimir Menysikov rendező, akinek édes-bús szerelmi története, a Moszkva nem hisz a könnyeknek1981-ben megkapta az Oscart, és mind a mai napig a legnagyobb kasszasikernek számít Oroszországban.
Nemcsak az Erőd népszerűtlensége szól ellene, hanem az is, hogy az előzmények ismerete nélkül története teljesen érthetetlen, így garantált a bukása az amerikai nézőknél is az ottani jelölő vetítéseken - nyilatkozta a lázadó Menysikov, s ennek nyomán más rendezők a bizottság összetételét kifogásolták: tagjait mindig is az a
filmszövetség adja, amelynek örökös elnöke Nyikita Mihalkov. A túlhatalmával szemben tavaly létrejött másik filmes egyesüléstsem a filmszakmai céheket, például operatőröket - senki sem képviseli.Az Erőd a harmadik Oscarért küzdő Mihalkov-film: a cannes-i nagydíjas Csalóka napfényen kívül, amely 1994-ben vitte el az arany szobrocskát, 2008-ban a
12rajta volt azon a végső listán, amelyről a győztesek kerülnek ki.