Érezték a becsapódást és égett madarak szagát
Kiemelték a jeges vízből szombat éjjel a Hudson folyóra leszállt amerikai utasszállító repülőgépet.
Az Airbus A320-as típusú gép két feketedobozát - a repülési adatokat és a pilótafülkében elhangzottakat rögzítő berendezéseket - vasárnap Washingtonba szállították, hogy a szakértők elemezzék az adatokat, és megállapítsák a hajtóművek leállásának okát.
A US Airways amerikai légitársaság 1549-es számú járata, fedélzetén 150 utassal és ötfős legénységgel a New York-i LaGuardia repülőtérről csütörtök délután, helyi idő szerint pár perccel fél négy előtt szállt fel, és úti célja az észak-karolinai Charlotte volt. A sikeres vészleszállás után mindenkit sikerült kimenteni.
A partra vontatott repülőgépet a mínusz 14 fokos hidegben hosszú órák munkájával sikerült egészben kiemelni. A videófelvételek tanúsága szerint a repülő jobb oldala a hajtóművel együtt épen maradt, bár a burkolat megrongálódott. A bal oldalról viszont leszakadt a motor, az még a folyó medrében hever.
Chesley Sullenberger kapitány szombaton az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) nyomozóinak megerősítette, hogy egy madárcsapat idézte elő a balesetet. Elmondása szerint a felszállás után nagy sötétbarna madarak "szó szerint elborították a pilótafülke szélvédőjét", és ezzel egyidejűleg morajlásokat hallottak, majd érezték a becsapódást és égett madarak szagát. A hajtóművek ereje csökkent, majd le is álltak.
A madarak 914 méteres magasságban ütköztek neki az emelkedő repülőgépnek. Az NTSB közlése szerint a radaradatok arról tanúskodnak, hogy az emelkedő repülő Bronx felett "elsődleges célpontok", szinte teljes bizonyossággal madarak csoportjának útját keresztezte. A felszállást engedélyező repülésirányító radarképernyőjén azonban nem voltak láthatóak.
A pilóta a másodperc töredéke alatt döntött - írta az MTI. Mivel a gép túl alacsonyan és túl lassan repült, arra már nem volt idő, hogy visszatérjen a LaGuardiára, vagy eljusson a közelebbi, Teterboro reptérre. Ráadásul ilyen körülmények között "katasztrofális következményekkel" járhatott volna az átrepülés egy sűrűn lakott terület fölött. Ezért választotta a Hudson folyót, amelynek alsó-manhattani szakaszán tökéletes vészleszállást hajtott végre, az utasok meg sem érezték, amikor a repülő a vízfelszínhez ért.
Az 57 éves Sullenberger negyvenéves repülési tapasztalattal rendelkezik, korábban az amerikai légierőnél szolgált vadászpilótaként.
Repülési szakértők is azt mondják, hogy kivételes eset az, amikor sikerül vízen landolnia egy utasszállító gépnek, anélkül, hogy kettétörne.
Joe Mazzone, a Delta Air Lines nyugalmazott pilótája szerint nem szokatlan, hogy madarak repülőgépekkel ütköznek, s ha a hajtóműbe kerülnek, az szinte azonnal leáll. A repülésirányító torony értesíteni szokta a felszálló gépeket, ha madarakat észlel a térségben.
1975 óta öt nagy sugárhajtású géppel történt komoly baleset madarakkal való ütközés következtében.