Eötvös-opera ősbemutatója
Frankfurtban a közelmúltban mutatták be Eötvös Péter Az arany sárkány című új operáját. Az évtizedek óta Németországban élő és alkotó világhírű magyar zeneszerző izgalmas új alkotását elismeréssel fogadta a kritika.
Új operájának megalkotására a Frankfurti Opera és az Ensemble Modern adott megbízást Eötvösnek. A szövegkönyv Roland Schimmelpfennig, az egyik legtöbbet játszott német drámaíró Az arany sárkány c. darabján alapul. Az alkotást 2010-ben hívták meg a Berlini Színházi Találkozóra s körkérdés alapján elnyerte „Az év darabja” címet. A sokrétű dráma gyorsan változó jeleneteiben a színészek több szerepet is játszanak, köztük olyanokat, amelyek nem egyeznek nemükkel, korukkal. Középpontjában egy kelet-ázsiai gyorsétterem, az Arany sárkány történései állnak, azok révén ábrázolja az opera – megfelelő adag fekete humorral – a globalizált világ árnyoldalait: a kizsákmányolást, a mohóságot, a brutalitást.
Eötvös vonzónak találta a többdimenziós cselekményt, az egymást gyorsan követő, rövid jeleneteket, rámutatva: „E kettős szerepjátékok adják a darab hatását – s bizonyos vagyok benne, hogy a zene segíthet egy-egy alak újra-felismerésében...” Eötvös, a tapasztalt opera-szerző, maga írta az opera szövegkönyvét – megtartva a darab sokdimenziós keretét, ám másfél órásra rövidítve az előadást. Az operát szereplői és a zenekar kakofóniája vezeti be: a gyorsétterem fazekai, edényei adta fémes és tompa hangokkal a szerző arra emlékeztet, hogy első kölni benyomásait, a hatvanas években, a német avantgard zene, Kagel és Stockhausen alkotásai adták. A mű későbbi részei felidézik Ligeti György Grande macabre-jának dallamvilágát csakúgy, mint Bartók vizionárius alkotásait – írta a bemutatóról az egyik kritikus. A nagy sikerű ősbemutatót, amelyről néhány látványos képet is láthatnak, Eötvös Péter vezényelte.
Eötvös egyébként a nyolcvanas évek óta dolgozik együtt az Ensemble Modern művészeivel s mértékadó szerepe volt az együttes zenekarának megalakításában, 1998-ban.
Magdolna Wiebe