Egy lemaradó Oroszország biztonsági kockázat
A magyar EU elnökségnek fontos feladata lesz, hogy segítsen közelíteni Oroszországot az EU-hoz, hiszen egy csak nyersanyagaiból élő állam, ha nem sikerül felzárkóznia a fejlettebb európai országokhoz, óriási biztonsági kockázatot jelenthet. Erről beszélt a német gazdaság egyik kulcsembere Budapesten. Klaus Mangold a Daimler-Benz konszern egyik vezérigazgatója volt, jelenleg a Német Gazdaság Keleti Bizottságának elnöke.
Mangold a magyar-német Tudomány és Gyakorlat Párbeszéd és Közgazdasági Egyetem német tannyelvű üzemgazdasági karának vendége volt az idei hagyományos Corvinus-ülésen. A német nyelvű képzés alapítása, a 90-es évek eleje óta szoros szálak fűzik a Passaui Egyetemhez. Amint Mészáros Tamás, a Corvinus Egyetem rektora elmondta, a gyakorlathoz közel álló képzést kapó hallgatóiknak – hála a német együttműködésnek is – nincs gondjuk az elhelyezkedéssel. Méltatta e munka jelentőségét Dorothee Janetzke-Wenzel, budapesti német nagykövet is.
Klaus Mangold, aki – mint elmondta – havonta többször fordul meg Oroszországban, aggasztónak minősítette, hogy az óriási ország nemzeti jövedelmének 85 százaléka változatlanul energia, energiahordozók, nyersanyagok eladásából származik. Gazdasága húsz- huszonöt éves lemaradásban van Nyugat-Európától, s ez a lemaradás a közelmúlt években csak nőtt. Márpedig Oroszország "szaúd-arabizálása" (olaj – és gáz-szállítóként való, egyoldalú kezelése) nem járható út. Ha a 149 millió lakosú országban nem sikerül megfelelő számban munkahelyeket teremteni és korszerűsíteni a gazdaságot, ez óriási kockázattal járhat. A jelek szerint felismerte ezt az orosz vezetés is. A gazdaság idén már várhatóan 4-5 százalékkal nő. Egyébként az országnak vannak kitűnő szakemberei, de sokan a jelenlegi helyzetben elvándorolnak.
Miután Oroszország sem a világ- sem az európai politikában nem kerülhető meg, Európa feladata, hogy aktívan dolgozzon a közeledésen. Fontos szerepe lehet ebben éppen a 2011-es magyar EU-elnökségnek. Annál is inkább, mivel Magyarországnak vannak a legjobb adottságai, hogy Európa két fele között a tengely, a közvetítő legyen – ám az ország ezt az igen előnyös helyzetét eddig nem használta ki megfelelően. Kitűnő alkalom tehát az aktívabb szerepvállalásra az EU-elnökség – hangoztatta a vezető német üzletember.
Klaus Mangold szerint a Daimler-Benz (Mercedes) új kecskeméti gyára, amely a válság ellenére épül, jelképezi, milyen bizalommal tekint a német gazdaság továbbra is Magyarországra. Az új gyár jó alkalmat kínál, hogy a magyar gazdaság ismét tanújelét adja, mire képes – így az előadó.