Egy kép metamorfózisa
A firenzei Opificio delle Pietre Dure restaurátorai olyan felfedezést tettek, amely véget vet a művészettörténészek több generációs vitájának: Raffaello “ Madonna del Granduca” elnevezésű, a Madonnát a Gyermekkel ábrázoló művének háttere eredetileg is fekete volt-e vagy ez a szín csak később került a képre.
A restaurátorok, akik fluoreszkáló radiosugárral vizsgálták meg, megállapították, hogy a fekete festék csak később került a képre. A “ Madonna del Granduca” Raffaello egyik utolsó olyan műve volt, amelyen erősen érződik Leonardo Da Vinci hatása. Ebben az 1505 és 1507 közötti időszakban festett összes Madonna-képén tájkép a háttér. A szóban forgó művének van egy vázlata is az Uffiziben és azon is szerepelnek különböző építészeti elemek.
A legújabb radiográfai vizsgálat a képen egy szobabelső, egy ablak és egy könyöklőféle kontúrjait mutatja.
Hogy a fekete festék mikor került rá, pontosan nem tudják. III.Medici Ferdinánd nagyherceg 1800-ban vásárolta meg, valószínűleg már a mostani állapotában, mert az 1803-ban készített első kópia már fekete alappal mutatja.
A kép, amelyet a nagyherceg annyira kedvelt, hogy még külföldi utazásaira is magával vitt, a megváltoztatott háttérrel veszített szépségéből. Teret vesz el az alakoktól, veszít a világosságából azzal együtt, hogy egy kis fény még így is rávetül a fekete keretbe zárt Madonnára és a Gyermekre.
Felmerül, hogy vajon mi vezette az ismeretlent a háttér átfestésére?A képnek valamilyen károsodása? Mai formájában teljes-e a kép, vagy esetleg levágtak belőle? Sok megválaszolatlan kérdés van, abban azonban művészettörténészek és restaurátorok egyetértenek, hogy a sötét festéket le kell szedni róla.
Az Opificio delle Pietre Dure restaurátorai tudásukhoz méltó feladatot kaptak ezzel, az intézmény történetében nem először. Az Opificiót I. Medici Ferdinánd alapította, mint drágaköveket megmunkáló manufakturát 1588-ban./ innen a neve/. Ma a restaurálás a fő tevékenysége,de múzeuma őrzi a művészien ékszerré varázsolt kövek egy részét, gazdag archívuma van az elvégzett restaurációkról.
2011 január 1-én pedig egy napra megnyitotta laboratóriumait a közönség előtt. Sok szerencsés művészetbarát pillanthatott be a 21. század legfejlettebb technikáit alkalmazó műhelyeibe.