Egy elfelejtett zenei zseni emlékére
Az Esterházy Magánalapítvány kulturális programja nem csak a közönség szórakoztatását, hanem ismereteinek bővítését is szolgálja. E tekintetben is kiemelkedő a kiállítás, amely „Egy láthatatlan karmester életrajza” címmel nyílt a kismartoni kastélyban. Gregor Joseph Werner (1693 – 1766) Haydn mentora, arcnélküli zseni volt, akinek emléke mára méltatlanul elhalványult.
Gregor Joseph Werner 1728-tól 1766-ig volt az Esterházy udvar zenekarának karmestere. Ő volt az elődje és a maga csendes módján Joseph Haydn útjának előkészítője. Mégis élete és munkássága a mai napig Haydn árnyékában maradt, beleértve életrajzának feldolgozását és szerzeményeinek méltatását, pedig több mint 400 műve maradt fenn.
Mind a mai napig nem tudunk róla pontos képet alkotni, az életével kapcsolatos információk véletlenszerűen kerültek elő. Ezekből kirajzolódik személyisége, és az, hogy e szerény, hívő, humoros, eredeti és kreatív férfiú két Esterházy herceg és egy hercegné zenei műveltségét határozta meg.
Most, halálának 250. évfordulójára az Esterházy Magánalapítvány kiállítást szentel az „arcnélküli zseninek“. A Haydn explozív kiállítás ad otthont ennek az időszaki tárlatnak, amely 14 állomáson keresztül soha nem látott dokumentumokat mutat be Wernerről.
Világpremier
A kiállítás egyik fénypontja Werner egy oratóriumának egyetlen épen maradt kézirata („Debora“, 1760), amelyet az Országos Széchényi Könyvtár kölcsönzött. Izgalmas kordokumentumok is láthatók, köztük Werner kézzel írott életrajzi feljegyzései. Első ízben kerül a széles közönség elé eddig eltűntnek hitt kézzel írt végrendelete, és az a nemrég előkerült és frissen restaurált festmény, amelyet Sigmund Leopod Gstettner festő és zeneszerző készített Werner megbízásából. A kép a „Tizenöt Rózsafűzér Titka“ című képsorozat egyik darabja.