Drámai küzdelem három tucat bányász életéért a Szent István bányában
Harminchárom zászlót állítottak a chilei Atacama sivatagban a föld alatt rekedt bányászok tiszteletére.
Szent István neve elhíresült az elmúlt hetekben Chilében. A magyar tulajdonosok Szent István királyról ugyanis San Estebannak keresztelték el azt a bányát, ahol egy omlás következtében augusztus 5-én 33 bányász rekedt a föld alatt 700 méteres mélységben.
A mentés helyszíne – Atacama-sivatagban lévő San José-i réz- és aranybánya – azóta egyfajta zarándokhellyé vált. Rokonok, ismerősök és ismeretlenek vándorolnak el a bányához, amely az emberi kitartás és állhatatosság szimbólumává vált a dél-amerikai országban.
Ennek legújabb megnyilvánulása, hogy 33 chilei nemzeti lobogót állítottak fel a bánya bejáratánál a földben rekedt bányászok tiszteletére.
A mentési munkálatok vontatottan haladnak. A mentést több műszaki probléma is hátráltatja. Legutóbb az a fúrógép törött el, amelyikkel a második mentőjáratot készítik.
Tegnap azonban – hatnapos szünet után – ismét munkába állították a szerkezetet. A B-terv alapján elindított T-30 típusú munkagépet azért állították le korábban, mert 268 méter mélységben eltörött az egyik fúrófeje, s a már kivájt aknában ragadt. Az új fúrófejet az Egyesült Államokból kellett beszerezni, és időt vett igénybe az is, hogy eltávolítsák a furatot eltömítő törött alkatrészt.
Az MTI arról számolt be, hogy megkezdődtek az előkészületek egy harmadik alagút fúrására is. A C-terv alapján bevetésre kerülő 45 méter hosszú, eredetileg kőolajkutatáshoz használt fúrógép a legnagyobb a mentésben eddig bevetett berendezések közül, és várhatóan ez fog a leggyorsabban haladni.
A szakemberek számításai szerint a mélyben rekedt bányászokhoz vezető alagútfúrás, majd a bányászok speciális kabinban, egyenként történő kimentése a legoptimálisabb esetben is eltart november elejéig, de lehet, hogy decemberig.
A bánya két magyar származású tulajdonosa, Alejandro Bohn y Marcelo Kemeny nyilvánosan kért bocsánatot a chileiektől a baleset miatt. Azóta kiderült: a biztonsági előírások betartásával el lehetett volna kerülni, hogy a bányászok a föld alatt rekedjenek.