Csalásgátló egyetemistáknak
Nem vagyunk egyformák. Van, aki reggel képtelen két értelmes szót kinyögni, más éppen hogy hajnalban tudja a legjobb teljesítményt nyújtani. Van, akit az idegen környezet feszélyez, mások a fehér ingtől és a nyakkendőtől lesznek idegesek. Milyen jó is volna, ha akkor vizsgázhatnánk, amikor az nekünk a legjobb! Ki ne ábrándozott volna már arról, milyen lenne, ha be sem kellene menni az egyemre, otthon, a saját szobánkban, ismerős környezetben tehetnénk le a vizsgát, ha úri kedvünk úgy tartja, akár pizsamában is…
Nos, a brit egyetemisták egy szerencsés kis csoportja számára ez az álom most valósággá vált. A cardiffi egyetemen ugyanis elkezdték annak a technológiának a tesztelését, melyet egy amerikai cég fejlesztett ki, és amely csalásgátló programot is tartalmaz. Ehhez mindössze egy olyan kis szerkezetre/egységre van szükség, melyet a diák az otthoni számítógépéhez csatlakoztat.
Amikor az illető úgy érzi, kész letenni az írásbeli vizsgát, a szerkezet ujjlenyomatot kér a diák személyazonosságának ellenőrzésére, majd egy 360 fokos webkamera és egy mikrofon kezd el működni, amelyek a vizsga egész ideje alatt ellenőrzik, próbálkozik-e külső segítséget kérni, azaz csalni a vizsgázó. A technológia ezen kívül “blokkolja” a számítógépet, azaz a vizsgafeladathoz sem az internetről, sem a diák gépén tartott saját dokumentumaiból nem lehet “puskázni”, kiegészítő információkat hozzákeresni.
Az egyetem vizsgáztatói a webkamerák felvételét akár folyamatosan nézhetik, minden diákot egyenként figyelve, akár szúrópróbaszerűen egy-egy jelöltet kiválasztva, de arra is lehetőség van, hogy a rögzített anyagot gyorstekeréssel átpörgetve ellenőrizzék, minden rendben zajlott-e.
A Securexam Remote Proctor névre hallgató technológiát már most is használják a New York-i egyetem jogi karán, és több más amerikai oktatási intézményben is, és hamarosan több brit felsőoktatási intézmény is bevezetheti. A cardiffi egyetem eközben azt tanulmányozza, mikét használhatná e technológiát külföldi diákjai vizsgáztatásánál. “Ez a technológia megváltoztathatja azt ahogy vizsgáztatjuk és értékeljük a diákokat” – véli Mark Pelling, az egyetem fejlesztési igazgatója, aki hatékony módszernek tartja ezt, amellyel nekik nagyon jók a tapasztalataik. Ennek ellenére még újabb próbákra van szükség, hogy kiszűrjék az esetleges további csalások lehetőségét. Egyelőre az sem világos, logisztikailag hogy oldható meg, hogy több ezer diákhoz eljuttassák a szükséges kiegészítő egységet.
Mivel egyre több diák jár Nagy-Britanniában egyetemre, a felsőoktatási intézmények egyre nehezebben találnak akkora termeket, ahova minden hallgatójuk befér, és ahol egyszerre le tudják őket ültetni, hogy a vizsgát letegyék. Ez a technológia megoldaná ezt a problémát, és lényegesen mérsékelné a vizsgafelügyelők alkalmazásának költségeit is.
A Sexurexam-ot kifejlesztő cég alapítója, Douglas Winneg szerint ez a technológia segíthet a mozgáskorlátozott diákoknak és azoknak is, akik nagyon távol laknak, hogy letehessék vizsgáikat, és remélhetőleg a szkeptikus munkaadókat is meggyőzné, hogy a távoktatás is lehet ugyanolyan színvonalas és megbízható, mint a hagyományos felsőoktatás.
Kate Byford, a fogyatékosokkal foglalkozó állami tanácsadó szerv főmunkatársa szerint minden olyan gyakorlati lépés üdvözlendő, amely segíti “az értékelés alternatív formáit”, ugyanakkor szerinte az egyetemeknek át kellene gondolniuk: tényleg egy írásbeli vizsga a legjobb módszer, hogy a diákok tudását felmérjék? Szerinte ha rugalmasabb értékelési módszereket alkalmaznának, akkor több diák tudná a legjobbat kihozni magából.
Aaron Porter, az Országos Diákszövetség elnöke pedig azt emelte ki, hogy ez a technológia segíthet ugyan azoknak, akik nehezen tudnak eljutni az egyetemre, például a mozgáskorlátozottaknak és a távtanulásban résztvevőknek, de félő, hogy esetleg ürügynek használják majd további költségcsökkentésre, és akkor a diákok még kevesebbet találkoznak majd tanáraikkal, még tovább romolhat az oktatás színvonala.
A nehéz anyagi helyzetben lévő egyetemek számára ez a technológiai újítás sok problémára jelenthet megoldást. A diákok viszont törhetik a fejüket, hogy ezután milyen kifogást találjanak, kit hibáztassanak, ha megbuknak? Mert azt mégsem mondhatják: pikkelt rám a Sexurexam…