Csalás-sorozat a kölni városi vasút építésénél

Kölnben öt évvel ezelőtt ígéretes projektnek indult az észak-déli városi vasút bővítése. A város közlekedési vállalata, a KVB (Kölner Verkehrsbetriebe) több, mint egy millió eurós beruházással akarta javítani a tömegközlekedést a Rajna-parti városban. Azóta azonban botrányok sora kíséri az építkezést. Tavaly a Kölni Levéltár omlott össze az elővigyázatlanságok miatt, most naponta új csalásokra derül fény.

2010. február 21., 17:42

A munkálatokat a belváros alatt építendő négy kilométeres szakaszon rendre negatív hírek kísérik, mióta egy munkás bejelentette, hogy csalások voltak a megállok építésénél. S egy hete szinte naponta derül fény újabb svindlikre. A legújabbak: több tonna vaskapcsot loptak el s adtak tovább ócskavas-kereskedőnek. A kapcsok azt szolgálták, hogy azokkal megszilárdítsák a földalatti megállóhelyek külső falait.

A belvárosi Heumarkt-megálló építkezésénél azonban a kapcsoknak csupán 17 százalékát betonozták be - írja a Kölner Stadtanzeiger. A maradékot egy csiszoló és emberei állítólag ócskavas-kereskedőnek adták el; az érintetteket azonnali hatállyal menesztették. A biztonság érdekében a Heumarkt-megállót kísérletileg el fogják árasztani, hogy teszteljék a falakat. Erre akkor kerülhet sor, amint a Rajna 6.50 méter felé emelkedik – erre legkésőbb márciusban számítanak a hegyekben történő hóolvadás miatt.

Az is kiderült, hogy sok esetben mérési adatokat hamisítottak: jóval kevesebb betont öntöttek némely résfalba, mint ahogy azt a jegyzőkönyvekben rögzítették. Továbbá illegális kutakat építettek, túl sok talajvizet pumpáltak le és nem voltak részletes ellenőrzések. A kölni ügyészség, amely immár szinte állandó „vendég” a munkálatoknál, eddig 28 hamisított jelentésre bukkant és immáron szervezett csalásról beszél.

A KVB felügyelő bizottságának egyik tagja azon lamentál: vajon a vállalati hierarchián belül milyen magas szintig kell eljutni, hogy ekkora visszaélések megtörténhessenek? Az ügyészség nyomozást indított a Bilfinger Berger építőcég vezetői ellen. A vállalat felelős a résfalakon történő munkálatokért.

A történések tükrében egyre nyilvánvalóbbá válik, amit eddig is sejtettek: csalások következménye volt a Kölni Levéltár egy évvel ezelőtti tragédiája. 2009 március 3-án összedőlt az épület, vele együtt két szomszédos lakóház, ahol két fiatal férfi életét vesztette. A Levéltár azon a szakaszon állt, ahol az észak-déli városi vasút alagútjának építkezése folyt. A szakaszon azóta is szünetelnek a munkálatok.

Ellenőrzés – csak „saját erőből”

A bírálatok középpontjában áll a tény is, hogy a KVB anyagi okokra hivatkozva külső ellenőrök helyett saját vizsgálóit vetette be – bár a kontrollok amúgy is ritkák voltak. Egy Türingia-tartománybeli cég munkásai, akik kutakat építettek, közölték a rendőrséggel: ők bizony nem emlékeznek egyetlen ellenőrzésre sem
a szerencsétlenség előtt.

Újságok, tv és rádió behatóan foglalkoznak a naponta érkező sokkoló hírekkel. A Süddeutsche Zeitung egyik kommentátora például úgy véli: „Ha valaki az autóját műszaki vizsgára viszi, figyel arra, hogy világítás, fék és a gumik profilja megfeleljen az előírásoknak A kölni városi vasút munkálatainál egyetlen követelménynek sem tettek eleget – mégis megkapták az igazolást. Felelőtlen lépés, hiszen emberek ezreit kívánják a városi vasúton szállítani, ha elkészül 2013-ban.”

Az időpontra utalva a Westdeutscher Rundfunk jegyzetírója irónikusan jegyezte meg: „Találóan felcsendülhet majd akkor az NDK himnusza, a „Romokból épült fel…”

Több ezer turista rekedt hétfőn a párizsi Louvre előtt, miután a múzeum dolgozói spontán sztrájkba kezdtek. A Louvre látogatottsága már jó ideje meghaladja az intézmény kapacitásait, mostanra azonban a személyzet úgy érezte, nem lehet tovább várni a változásra.