Bretagne hercege, a zöldségkirály

Idén ünnepli megszületésének negyvenedik évfordulóját Európa legsikeresebb zöldség- és gyümölcsmárkája, a Prince de Bretagne, amelyet ötezer breton családi kisvállalkozás összefogása indított útjára. A közel 30 ezer hektár területen folyó termelést, a reklámozást és áruszállítást korszerűen összehangoló Bretagne hercege hálózatban ma 2500 családi gazdaság vesz részt, 87 féle termékük nagyobbik felét Franciaországban értékesítik, negyven százalékát pedig 34 országba exportálják, köztük Magyarországra is.

2012. július 9., 17:00

A kisgazdaságok kollektívába szervezése a termelők kiszolgáltatottsága miatt került napirendre a ’70-es évek elején. A helyi gazdálkodók felismerték, csak úgy szabadulhatnak meg a felvásárlók nyomásától, ha saját kezükbe veszik az értékesítést, az áruszállítást és a marketinget is. A hangzatos Bretagne hercege márkanév szinte magától adódott.

Franciaország északkeleti csücskében, az atlanti partoknál fekvő Bretagne-ban a termőföldek közvetlenül az óceán partján terülnek el, ahol különleges az éghajlat, nincsen se túl meleg, se túl hideg, a homokos-iszapos talaj nagyon termékeny, ami különösen a primőráruknak kedvez. A vidék legfőbb terméke a karfiol, de a franciák azt nem nagyon fogyasztják, így jelentős része exportra megy. Miután Kelet-Európában az éghajlati viszonyok miatt nem lehet egész évben termelni, télen ezek az országok a breton zöldségtermékek legjobb piacai.

A közös vállalkozásba pár tízholdas birtokokkal kapcsolódtak be a gazdák. Paul Le Dantec családja a francia forradalom óta ugyanazon az 50 hektáros földterületen gazdálkodik. A kollektíva sikerei nyomán tíz évvel ezelőtt fia és lánya is csatlakozott a vállalkozáshoz, így a több mint kétszáz éves hagyomány folytatódik. A Prince de Brtegnagne előtt a Le Dantec-család is hagyományosan burgonyatermeléssel foglalkozott, de ez mára csak egytizedét teszi ki tevékenységüknek, egy ideje főleg karfiolt, articsókát és paradicsomot termelnek, mert a piacokon arra van nagyobb igény. A hetvenes években működő közel ötezer termelő száma mára a felére csökkent, de a jobb szervezésnek köszönhetően ma is megközelítőleg ugyannyi zöldséget termelnek, mint elődeik: évi 500 ezer tonnát. Ez a francia zöldségpiac 8-10 százalékának felel meg.

A kollektíva szervezettségének különlegessége a holland virágpiacok mintájára működő árveréses eladás. Ez a márka három központjában, Saint-Pol-de Léonban, Paimpolban és Saint-Malóban zajlik a délelőtti órákban. A tőzsdére emlékeztető termekben a számítógépek előtt reggel 8-tól déli 12 óráig döntenek a termelők és a felvásárlók az aznapi árakról. Az árverés vezetője magas ár kikiáltásával nyit, ezt fokozatosan csökkenti egészen addig, amíg valaki megveszi egy-egy termelő eladásra kínált zöldségeit. Így adják el a zöldségek nyolcvan százalékát, csak a mélyhűtésre termelt brokkolinak és a konzervbe szánt articsókának határozzák meg előre az árát. A gyakorlatban a kikiáltó voltaképpen egy kijelzővel ellátott mechanikus eszköz, amelybe előre beprogramozzák a kínált árut és annak mennyiségét, s a gép egyre alacsonyabb értékeket jelez az árverés előrehaladtával. Az árverés nagyon gyorsan lezajlik, ez nagyon fontos eleme a folyamatnak. A felvásárlók ezt követően azonnal indulnak a kiválóan felszerelt és hűtőkamrákkal ellátott ötven telephely egyikére, ahol a termelők által előző éjjel leadott primőrárut addigra az árverésen történt megállapodás alapján szállításra előkészítik: dobozolják, felcímkézik.

A breton zöldségek legfőbb külföldi piaca Németország (38 százalék) és Nagy-Britannia (18 százalék). Annak érdekében, hogy a friss áru minél gyorsabban célba érkezhessen, a breton termelők 1972-ben saját komptársaságot is alapítottak, a Brittany Ferries-t.

A kollektívába tartozó gazdálkodók kizárólag az árverésen értékesítik a megtermelt zöldséget, s az árból egy százalékot fizetnek be a közösbe. Ebből finanszírozzák az infrastruktúrát, a reklámokat, a nagy üzletláncok eladóinak képzését, valamint a kísérleti telephelyek fenntartását, ahol a biozöldségeket fejlesztik és egy-egy zöldségből új fajtákat hoznak létre. A jelenleg kínált húsz fajta paradicsomnak például 10-15 százaléka újítás (sárga koktélparadicsom, ananászparadicsom vagy zöldparadicsom), ezen különlegességek iránt évről évre nő a kereslet.

A Prince de Bretagne mögött álló kollektíva egy másik különlegessége, hogy vezetőik maguk is tevékenyen részt vesznek a gazdálkodásban. Joseph Rousseau elnök például feleségével és néhány idénymunkással negyven hektáron a különleges breton eper, a mézédes gariguette, paradicsom és articsókatermesztéssel foglalkozik. Véleménye szerint a Prince de Bretagne sikerének titka a kollektív erő: a breton termelők negyven éve nem egymás ellenében, hanem közösen, egymásért is dolgoznak. „Állandóan egyezkednünk kell egymással, mert a márka legfőbb célja az, hogy minden breton termelő meg tudjon élni. Nem akarjuk egymást kijátszani, megszervezzük, hogy a termelő és a felvásárló is jól járjon. Mindig egyensúlyra törekszünk. A tudatosság és az autonómia a kulcsszavaink” - hangsúlyozta az elnök.

Venczel Katalin, Párizs