Breivik Varsó központjában

Varsó legjellegzetesebb központi épülete a Kultúra és Tudomány Palotája, amely remek irányjelző is a városba érkezőknek kimagasló tornyával. Az épületben számtalan intézmény található, köztük a Drámai Színház, amely egy hatalmas plakátot függesztett ki. Ezen távolból jól felismerhető Anders Breivik, a norvég tömeggyilkos portréja, még akkor is, ha a plakátot tyúkláb-minták borítják. A lengyel főváros internetezői felháborodtak a neonáci gyilkos megjelenítésén, aki ellen éppen most folyik az eljárás Oslóban.

2012. április 28., 10:17

Lehet, hogy a botrány éppen azért tört csak most ki, mert a lengyel médiában is élénk vita folyik arról, közvetíteni kell-e a Breivik elleni pert. A plakát ugyanis már jó ideje kint lóg – a színház februárban mutatta be a Dosztojevszkij Bűn és bűnhődése által inspirált darabot, a Ki ölte meg Alona Iwanownát, s ezt a színdarabot reklámozza a norvég gyilkos egyenruhás plakátja. Ám a Facebookra csak ezen a héten került fel, s a tiltakozók az adott nap estéjén már a palota előtti járdán gyülekeztek.

A Drámai színház reagált a történtekre. Azt írták, hogy „az előadás arra keresi a választ, ki a modern kor gyilkosa. Mi kényszeríti a bűncselekmény elkövetésére? És milyen a társadalmi reakció az általa elkövetett tettre?” A közlemény szerint a plakát alkotója, Pawel Nowicki Breiviknek a média által terjesztett, ismert képét, végül is a darab egyik szereplőjének képét használta fel. A színdarabban az ő alakja egyértelműen negatív – biztosít mindenkit a színházi közlemény. És mint írják: „Bizonyos történelmi alakokhoz vagy eseményekhez való negatív hozzáállás nem jelenti azt, hogy ezekről nem is veszünk tudomást – ez rossz megoldás”.

A vita azonnal éles hangot vett a neten. Az, aki a Facebookra feltette a képet, így érvelt: „Breivik nem egyszerűen csak egy gyilkos, akiről a médián keresztül szereztünk tudomást. Több tucat embert lőtt le, bombamerényletet vitt végbe. Az általa elkövetett bűncselekmények széles skálája a náci, sztálini gyilkosok, vagy muzulmán terroristák sorába emeli. És ahogyan az auschwitzi haláltábor, Katyn gyilkosainak, vagy a World Trade Center elleni merényletet elkövetőknek a művészet nem veti alá elemzésnek a tetteit, úgy ennek a gyilkosnak is egyértelműen csak kritika alá kell esnie. Ugyanakkor a minden kommentár, az összefüggések nélkül kifüggesztett plakát ennek a gyilkosnak a képét reklámozza. Nem szeretném, ha az ő arca köszöntene bárhol is engem, különösen nem a város központjában.”

Valaki azt írta: „Kinek az ötlete volt ez? Ez nem művészet, ez reklám! Övön aluli ütés!” Az egész vitáról, s a lengyel főváros központjában lógó plakátról ugyanakkor egész Norvégia tudomást szerzett, így a 20 éves, ezzel a színdarabbal debütáló fiatalember, Michal Kmiecik első rendezéséről is.