Beépítés helyett park lesz a repülőtérből

Döntött a lakosság: a népszavazás értelmében nem lehet beépíteni a Tempelhof repülőtér területét. Berlin egykori központi légikikötője, a főváros szívében, parkosított szabadidő-központ lehet.

2014. május 27., 11:23

A nagy mező, közel a főváros központjához, egykor katonai gyakorlótér volt, majd már a 20. sz. elején használták a repülés úttörői: így Orwill Wright is tartott ott már 1909-ben légibemutatót. Az első háborút követően vásárterületnek szánták, ám azután úgy döntöttek, hogy ott építik ki a főváros központi repülőterét. Annak első része 1927-re már fel is épült s egyedülálló volt abban a tekintetben, hogy a párhuzamosan épülő földalatti vonallal is elérhető volt. A 30-as években Tempelhof forgalma nagyobb volt, mint a londoni vagy a párizsi repülőtereké, majd a náci idők gigantomániájában még tovább fejlesztették: nem csak évi 6 milliós utasforgalomra, hanem arra is, hogy helyet adhasson nagyszabású rendezvényeknek, mint a „birodalmi repülőnap.” Mellesleg a tempelhofi egykori katonai fogházat átvette a Gestapo: az épületben 1938-ig, amikor a kisebb ilyen intézményeket összevonták, több száz embert tartottak fogva.

1.2 kilométerrel a világ legnagyobb épülete

A légikikötő épülete 1936-1941 közötti bővítése után 307.000 m2 területével két évig a világ legnagyobb épülete volt – amíg a washingtoni Pentagon méreteivel át nem vette a helyét. Tempelhof ívelt csarnoka 1.2 km hosszan szegélyezte a fel-és leszálló pályákat. A háborús években a náci légierő Ju-88-as bombázóit gyártották a repülőtéren, sok kelet-és nyugat-európai kényszermunkás bevonásával. A légikikötőt, amely a bombázások alatt súlyosan megsérült, 1945 április 22-én hagyta el a Lufthansa utolsó gépe. Az ott állomásozó egység parancsnoka – Hitler utasítása ellenére – nem védte a repülőteret, de a robbanások ,tüzek miatt révén a központi csarnok így is beomlott. Április utolsó napjaiban szovjet csapatok szállták meg a területet, majd a berlini övezetek felosztásának megfelelően július 2-án átadták az amerikaiaknak. A romeltakarítás után augusztusban indult meg újra a légiforgalom: ott szálltak le a potsdami konferenciára érkező küldöttségek gépei.

Tempelhofot hosszú évekig az amerikai légierő gépei használták – utóbb a berliniek nagy örömére: amikor a szovjetek 1948-ban blokáddal próbálták kiéheztetni Nyugat-Berlint, a repülőtér volt a „légihíd” egyik kulcspontja, ott szálltak le majd egy éven át sűrűn egymás után, a szövetségesek élelmiszert, tüzelőanyagot és egyéb szükséges árukat szállító gépei. 1950-től az amerikaiak engedélyezték, hogy a repülőtér egy részét a polgári légiközlekedés használhassa. Ez fontos volt abból a szempontból is, hogy az NDK-ból Nyugat-Berlinbe menekültek eljuthassanak az NSZK-ba, hiszen az országutak az NDK területén át vezettek.


Kivonul az amerikai légierő

1975-85 között, a többi nyugat-berlini repülőtér kiépülésével, Tempelhofot csak az amerikai légierő használta (amely 1993-ban vonult ki végképp), majd a légikikötőt újra átadták a polgári forgalomnak. Azon túl csak kisebb gépek használhatták, mivel a fel-és leszállópályák a nagy gépek fogadására már nem voltak alkalmasak.
Mivel a repülőtér gazdaságtalanná vált, napirendre került bezárása, amit azután népszavazás erősített meg. Az utolsó gépek 2008 októberében szálltak le és fel Tempelhofról – majd azóta vitatkoztak a terület hasznosításán. A városvezetés annak egy részén engedélyezte volna több ezer lakás, illetve irodaépületek építését, amit a lakosság többsége ellenzett s végül újabb népszavazással szerzett érvényt igényeinek. Annak tükrében a hajdani légikikötő óriási, parkokat, sportpályákat, sétányokat tartalmazó terület lesz.

Több ezer turista rekedt hétfőn a párizsi Louvre előtt, miután a múzeum dolgozói spontán sztrájkba kezdtek. A Louvre látogatottsága már jó ideje meghaladja az intézmény kapacitásait, mostanra azonban a személyzet úgy érezte, nem lehet tovább várni a változásra.