A Pietá új, botrányos arca
Harminckilenc évvel ezelőtt egy elmebeteg magyar férfi kalapácsa vandál módon megcsonkította Michelangelo Pietáján Mária orrát és ezzel a Halálábrázoláshoz tette hasonlatossá. Jan Fabre flamand szobrász tovább ment ebbe az irányba. Megalkotta a Pietá másolatát, de Mária arcát egy rettenetes halálfejjel helyettesítette.
Ölében pedig Krisztus helyett saját mását fektette,teljesen felöltözve ugyan, de a bomlás előrehaladott állapotában, csontvázkezében az agyvelőjét tartva, "mivel az agytól függ minden, az ember lelke és a neuronok teszik,hogy szánalmat tudunk érezni” -mondta a művész, aki két évig dolgozott a szoborcsoporton. Művéhez ugyanazt a carrarai márványt használta,mint annak idején Michelangelo, hogy "elérje a spirituális tisztaság állapotát."
Pietáját június l-én mutatják be a közönségnek a velencei Scuola grande della Misericordiában, amely régen az önkéntes tűzoltók laikus rendjének adott otthont. A Pietá is része a velencei biennálénak és minden bizonnyal nem marad észrevétlen.
Jan Fabre-nak a Pietán kívül, amely aranyozott talapzaton áll és amelyre fel lehet menni, de csak cipő nélkül, további öt műve tekinthető meg. A szobrász által szintén Pietáknak nevezett szobrok egy agyat ábrázolnak, amelyek közül az egyik tele van szögekkel, a másik egy kereszten lóg. De látható az agy rügyező bonszáion vagy teknősbékákkal a tetején.
Fabre ugyanis úgy véli, hogy az agyat nem lehet csupán anatómiailag értelmezni, bár azt sem tartja elképzelhetetlennek, hogy az agy az ember legszexisebb testrésze.
Michelangelo Pietája megihletett egy másik művészt is. Giovanni Veneziano úgy festette meg, hogy Krisztus helyébe egy elhunyt Supermant tett. Ez a mű is látható a Biennálén a Contini galériában.