A jégmezőkön hódít az orosz hadsereg

Rohamtempóban folyik az orosz fennhatóság alá tartozó, hatalmas olaj- és földgázkincset rejtő északi sarkvidéki területek fegyveres erőkel való biztosítása.

2015. október 26., 11:25

Szergej Sojgu hadügyminiszter bejelentette, hogy 2018-ra befejezik az északi-sarki katonai erő létrehozását, ami lehetővé teszi a térség felett a folyamatos fegyveres ellenőrzés gyakorlását – közölte a Szputnyik hírügynökség. Gyakorlatilag már elkészült a Kotelnij szigeti katonai támaszpont a novoszibirszki szigetcsoporton, ami jóval nagyobb a szovjet korszak – évtizedek óta elhagyott – bázisainál. Ezt egészíti a kisebb támaszpontok láncolata a Wrangler-szigeten, a Schmidt-fokon, Csukotka keleti partján és a Kirill szigeteken, és tíz katonai repülőtér.

Moszkva tavaly decemberben hozta nyilvánosságra új katonai doktrínáját, amely a prioritások közé helyezte a sarkköri orosz nemzeti érdekek védelmét. Vlagyimir Putyin elnök ugyan úgy nyilatkozott, hogy nem kívánják militarizálni az Északi-sarkkört, de mint mondta, megteszik a szükséges lépéseket a térség védelme érdekében. Új hadseregcsoportot és parancsnokságot hoznak létre, újraélesztik a régi támaszpontokat és újakat építenek, a különleges sarkköri viszonyoknak megfelelő harceszközöket fejlesztenek ki, és az Északi-flotta támogatására alkalmas jégtörő flottát építenek. Ebbe még az olyan részletekre kiterjedő figyelem is beletartozik, hogy a United Instrument Manufacturing Corporation (UIMC) mínusz 40 fokos hidegben is használható szkennereket és nyomtatókat állít elő a sarkvidéki munkahelyeken való használathoz. Természetesen ezeknél lényegesen fontosabb eleme a védelemnek, hogy megkezdték egy rakétavédelmi radarrendszer építését Vorkutában, ami a térség légterének ellenőrzését erősíti – írta a TASZSZ. Az év közepén csak a hadsereg sarkvidéki építkezésein dolgozó mérnökök számát 1500-ra emelték.

Hajtanak a kutató intézetek is – az omszki elkészített egy pilóta nélküli repülőt, amely mínusz 40 fokban és másodpercenként 15 méteres szélviharban is képes felderítő repüléseket végrehajtani. A drón-technológiát megirigyelve az Orosz Traktorgyár tervezi a rendkívüli sarki viszonyokhoz kifejlesztett lánctalpas teherszállítója, a TM-140A távirányítással működő változatát. Ezeket ötös csoportokban indítanák, és a GLONASS, az orosz GPS irányításával emberi beavatkozás nélkül juttatnák célba szállítmányukat – ami nem mellesleg páncélvédelmet kap, és a járműveken fegyverrögzítési pontokat alakítanak ki.