Zsúfolt osztályok: agressziót szül a tömeg
Nemcsak az oktatás minősége kerül veszélybe a nagyobb osztálylétszámok engedélyezésével, a pedagógusok attól is tartanak, hogy a diákok kezelhetetlenebbek lesznek – írta a.
Szeptembertől akár 46 fős osztályok is lehetnek majd a középiskolákban, az általánosban 39, míg az óvodákban akár 33 fős csoportokat is engedélyeznének. Ez azt jelenti, hogy a mostani maximális létszámot akár harminc százalékkal is túlléphetik az intézmények. A döntéssel a legtöbb pedagógus nem ért egyet, ők úgy gondolják, a változás az oktatás rovására mehet.
A Pedagógus Demokratikus Szakszervezet (PDSZ) leginkább az integrált oktatásban részt vevő hátrányos helyzetű diákokat félti. Ők azt szeretnék, ha más országokhoz hasonlóan itthon is külön szabályoznák azoknak az osztályoknak a létszámát, amelyekben a külön foglalkozást igénylő gyerekek tanulnak.
A törvénymódosítás következményei lehetnek olyan kedvezőtlen intézkedések, mint a csoport- és osztályösszevonások, ráadásul a vitathatatlanul olcsóbb működéssel együtt jár a pedagógusok számának csökkentése is. Ám az iskolákban ellátandó feladatok mennyisége változatlan marad, így egy pedagógusra sokkal több feladat, nagyobb teher hárul.
A tanárok és az iskolavezetők attól tartanak, hogy az intézkedés következtében a gyermekek tanuláshoz való joga sérülhet, mert nem tudja az iskola biztosítani a nekik járó minőségi oktatást. A szakemberek mindemellett tartanak attól, hogy a diákok mentálisan is sérülhetnek a nagy létszámú osztályokban.
– Köztudott, hogy az oktatás hatékonysága annál nagyobb, minél kisebb közösségben zajlik. Az sem titok, hogy az osztálylétszám emelésével exponenciálisan növekszik a csoport kezelhetetlensége, vagyis a duplázással nem kétszerese, hanem többszöröse lehet majd a probléma – vélekedett Czinder Péter, a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium igazgatója. – Nálunk most is viszonylag nagy létszámú osztályok vannak, hiszen sok esetben 36–38 gyerek tanul együtt, ami szintén nem kevés, de ez még kezelhető, ám egy hodályban képtelenség kreatív és megfelelő munkát végezni.
– Az intézkedésnek pszichés hatásai is lehetnek. A nagy létszámú összezártság nem egészséges, mert agressziót szülhet, ami tovább rontja az iskolában folyó hatékony munkát – tette hozzá Czinder Péter.